TY - JOUR ID - 245 TI - جایگاه مؤلفه‌های آداب و مهارت‌های زندگی اسلامی (طرح کرامت) در کتاب‌های درسی دوره‌ی ابتدایی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 7 LA - fa SN - x434-8002 AU - Uzra, Rahmani AD - استادیار - گروه علوم تربیتی، واحد تاکستان، دانشگاه آزاد اسلامی، تاکستان، ایران AU - Ali, Husaini Mehr AD - استادیار - گروه علوم تربیتی، واحد تاکستان، دانشگاه آزاد اسلامی، تاکستان، ایران AU - Maryam, Hayati AD - کارشناس ارشد - کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 13 IS - 1 SP - 105EP - 123تحلیل محتوا ,کتاب‌های درسی ,دوره اول ابتدایی ,طرح کرامت ,آداب و مهارت‌های زندگی اسلامی ,DO - AB - پژوهش حاضر که به منظور بررسی جایگاه مؤلفه های آداب و مهارت های زندگی اسلامی (طرح کرامت) در کتاب های درسی دورة اول ابتدایی انجام شده، از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ شیوة گردآوری داده ها از نوع تحلیل محتواست که به روش تحلیل محتوای آنتروپی شانون انجام شده است. جامعة آماری کتاب های دورة ابتدایی و نمونة آماری پژوهش شامل کتاب های درسی پایه های اول، دوم و سوم (دورة اول) ابتدایی است که به روش هدفمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده های پژوهش، سیاهة محقق ساختة تحلیل محتوای آداب و مهارت های زندگی اسلامی است. نتایج پژوهش نشان می دهد که بیشترین ضریب اهمیت در پایة اول مربوط به مهارت ارتباط با خدا با ضریب اهمیت 161/0، در پایة دوم مربوط به مهارت ارتباط با خدا با ضریب اهمیت 118/0 و در پایة سوم مربوط به مهارت ارتباط با خدا و همدلی با ضریب اهمیت 127/0 است. در پایة اول به مهارت های شرافت و خودآگاهی، پایة دوم به مهارت های عزت نفس و خودآگاهی و در پایة سوم به مهارت های مدیریت هیجانات و خودآگاهی توجهی نشده است. UR - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/245 L1 - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/6_16.pdf ER -