@article { author = {sohbatlo, Ali and Ghafari, Abolfazl}, title = {بررسی عدالت تربیتی در نظام آموزشی کشور با استفاده از نظریه‌ی عدالت راولز}, journal = {اسلام و پژوهش‌های تربیتی 25، بهار و تابستان 1400}, volume = {13}, number = {1}, pages = {57-76}, year = {2021}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {x434-8002}, eissn = {2980-8367}, doi = {}, abstract = {Educational justice is one of the important dimensions of justice. One of the important examples of the discussion of educational justice is the howness of the distribution of the educational facilities and opportunities. Using an analytical-inferential method this paper seeks to investigate and analyze the fairness of education and the distribution of educational facilities and opportunities and Iranian University Entrance Exam quotas based on the basic principles of Rawls's theory of justice. Regarding the different definitions of the concept of justice, the findings showed that Rawls's theory of justice can be used in the analysis of instances of educational justice. With regard to free education and quotas for admission to public model schools, the national organization for development of exceptional talents, or the universities, Rawls principle of equality say that every student has an equal right to educational facilities, resources and opportunities. Second, according to Rawls's principle of inequality, inequality between individuals in the use of different quotas must be organized in such a way as to bring the greatest benefit to the destitute. On this basis, it is necessary to pay more attention to the strata that have been deprived of some educational facilities and equipment and conditions. In general, it can be said that Rawls's theory of justice is suitable for analyzing the University Entrance Exam quotas}, keywords = {educational justice, education, university, quota, Rawls, distributive justice., }, title_fa = {بررسی عدالت تربیتی در نظام آموزشی کشور با استفاده از نظریه‌ی عدالت راولز}, abstract_fa ={عدالت تربیتی یکی از ابعاد مهم عدالت است. از مصادیق مهم بحث عدالت تربیتی، چگونگی توزیع امکانات و فرصت های آموزشی است. بر این اساس، پژوهش حاضر قصد دارد به بررسی و تحلیل عادلانه بودن تعلیم و تربیت و توزیع امکانات و فرصت‏های آموزشی و سهمیه های کنکور بر اساس اصول اساسی نظریه‌ی عدالت راولز بپردازد. برای تحقق این هدف، از روش تحلیلی ـ استنتاجی بهره‏ گرفته شده است. یافته ها در خصوص تعاریف مختلف مفهوم عدالت و دیدگاه های ارائه شده توسط صاحب نظران، نشان داد که نظریه‌ی عدالت راولز می تواند در تحلیل مصادیق عدالت تربیتی استفاده شود. تبیین نظریه‌ی عدالت راولز، در خصوص آموزش‏ و پرورش رایگان و سهمیه های اختصاص یافته برای ورود به مدارس نمونه‌ی دولتی، تیزهوشان یا دانشگاه ها، اولاً حاکی از آن است که بر اساس اصل برابری راولز، هر دانش آموزی حقی برابر جهت برخورداری از امکانات، منابع و فرصت های آموزشی و تربیتی دارد؛ ثانیاً بر اساس اصل تفاوت راولز، نابرابری بین افراد در استفاده از سهمیه بندی های مختلف، باید به گونه ای سازمان دهی شود که بیشترین نفع را برای افراد بی نصیب در پی داشته باشد؛ بر این اساس لازم است به اقشاری که از برخی امکانات و تجهیزات آموزشی و شرایط دچار محرومیت بوده اند، توجه بیشتری مبذول شود. در مجموع می توان گفت که نظریه‌ی عدالت راولز برای تحلیل سهمیه های کنکور مناسب است.}, keywords_fa = {آموزش و پرورش ,عدالت توزیعی ,راولز ,دانشگاه، سهمیه ,عدالت تربیتی ,}, url = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/243}, eprint = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/4_17.pdf} }