@article { author = {Fereydoni , Zhra and Shamshiri , Babak and Khormaei , Farhad and Shahsani, Shahrzad}, title = {نقد و بررسی «معنای زندگی» در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران}, journal = {اسلام و پژوهش‌های تربیتی 25، بهار و تابستان 1400}, volume = {13}, number = {1}, pages = {7-24}, year = {2021}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {x434-8002}, eissn = {2980-8367}, doi = {}, abstract = {There is a deep connection between education and the meaning of life. The goal of education is to prepare for life, and the meaning of life is the main premise of a dynamic and vibrant life; hence, the meaning of life should be at the center of the goals of education and a perspective for evaluating educational activities. Using an analytical and qualitative approach this paper seeks to identify and criticize the components of meaningful life in the fundamental reform document of education (FRDE) in the Islamic Republic of Iran. In order to collect data, the theoretical foundations of FRDE were examined and the components were identified and extracted. The results show that in FRDE, the meaning of life is realized in the light of Good Life and components such as belief in the Hereafter, nature, morality, faith and righteous deeds, and freedom play a significant role. The findings show that in this document the general path and the final end of man is well drawn, but, considering the same general principles, it is necessary to draw ways of facilitating and helping to discover personal meaning and, off course, this is achieved with a greater and more organized emphasis on self-knowledge.}, keywords = {education, Good Life, the fundamental reform document of education (FRDE), meaning of life, }, title_fa = {نقد و بررسی «معنای زندگی» در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران}, abstract_fa ={ارتباط عمیقی بین تعلیم و تربیت و معنای زندگی وجود دارد. غایت تربیت، آمادگی برای زندگی است و معنای زندگی پیش فرض اصلی یک زندگی پویا و زنده است؛ لذا معنای زندگی باید در مرکز اهداف تعلیم و تربیت قرار گیرد و چشم اندازی برای ارزیابی فعالیت های تربیتی باشد. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی و نقد مؤلفه های زندگی معنادار در اسناد تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران است. به منظور دستیابی به این هدف، از روش تحلیل محتوا با رویکرد کیفی بهره گرفته شد. برای گردآوری داده ها و شناسایی مؤلفه ها نیز مبانی نظری سند تحول و سند بنیادین بررسی گردید و مؤلفه ها شناسایی و استخراج شدند. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که در اسناد تحول، معناداری زندگی در پرتو حیات طیبه تحقق می پذیرد و مؤلفه هایی همچون آخرت باوری، فطرت مداری، اخلاق، ایمان و عمل صالح، و آزادی نقشی معنابخش دارند. یافته ها نشان داد که در سند مسیر کلی و غایت نهایی انسان به خوبی ترسیم شده؛ اما لازم است با در نظر گرفتن همان اصول کلی، به ترسیم اهدافی در جهت تسهیل و کمک به کشف معنای شخصی نیز پرداخته شود و این امر با تأکید بیشتر و سازمان یافته تری بر خودشناسی محقق می گردد.}, keywords_fa = {تعلیم و تربیت ,حیات طیبه ,معنای زندگی ,سند تحول بنیادین ,}, url = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/240}, eprint = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/1_17.pdf} }