@article { author = {Esmaeil Pour, Heydar and , Yasaman}, title = {بررسی مؤلفه‌های «تربیت جهادی» کتاب هدیه‌های آسمانی پایه‌ی چهارم ابتدایی}, journal = {اسلام و پژوهش‌های تربیتی 24، پاییز و زمستان 1399}, volume = {12}, number = {2}, pages = {75-98}, year = {2021}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {x434-8002}, eissn = {2980-8367}, doi = {}, abstract = {Using quantitative method based on qualitative analysis, this study aims at analyzing the content of the book "Heavenly Gifts" at the fourth grade of elementary school in terms of the amount of attention paid to the components of jihadi education in the individual and social dimensions. The statistical population consisted of seven textbooks but due to the appearance of most of the components of jihadi training in the book "Heavenly Gifts", this book was selected as a sample and all the contents of the book, including text, pictures and questions were reviewed. A checklist was used to measure the components of jihadi education, and to analyze the data, a qualitative-descriptive method was used. The findings of the study indicate that 116 parts of the whole book are dedicated to the components of jihadi education: images with a frequency of 17; sentences within the text with a frequency of 55 and questions, exercises and activities at the end of each lesson with a frequency of 44. It is remarkable that the component of cooperation and collaboration with a frequency of 18 and a frequency percentage of 15.51 has the highest frequency among the components of jihadi education, and patience with a frequency of 15 and a frequency percentage of 12.93 is in the second level and fighting against oppression and polytheism with a frequency of 14 and a frequency percentage of 12.06 were in the next levels. The components of courage, jihadi spirit and hard work have received the least attention}, keywords = {Jihadi education, Heavenly Gifts, Textbooks, Content Analysis, }, title_fa = {بررسی مؤلفه‌های «تربیت جهادی» کتاب هدیه‌های آسمانی پایه‌ی چهارم ابتدایی}, abstract_fa ={هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتاب «هدیه‌های آسمان» چهارم ابتدایی از لحاظ میزان توجه به مؤلفه‌های تربیت جهادی در بعد فردی و اجتماعی، به روش کمّی مبتنی بر تحلیل کیفی است. جامعه‌ی آماری شامل هفت عنوان کتاب درسی بود که با توجه به نمود بیشتر مؤلفه‏های تربیت جهادی در کتاب «هدیه‌های آسمانی»، این کتاب به‌عنوان نمونه انتخاب شد و همه‌ی مطالب کتاب، شامل متن، تصاویر و پرسش‏ها بررسی شدند. در این پژوهش برای جمع‌آوری اطلاعات، از فهرست وارسی سنجش مؤلفه‏های تربیت جهادی، و برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، از روش کیفی‌ـ توصیفی استفاده شد. یافته‏های پژوهش حاکی از آن است که 116 قسمت از کل کتاب به مؤلفه‌های تربیت جهادی اختصاص یافته است: تصاویر با فراوانی 17؛ جملات درون متن با فراوانی 55 و پرسش‌ها و تمرین و فعالیت انتهای هر درس با فراوانی 44. از نکات قابل توجه اینکه مؤلفه‌ی تعاون و همکاری با فراوانی 18 و درصد فراوانی 51/15، بیشترین فراوانی را در بین مؤلفه‌های تربیت جهادی به خود اختصاص داده و صبر با فراوانی 15 و درصد فراوانی 93/12 در رده‌ی دوم و مبارزه با ظلم و شرک با فراوانی 14 و درصد فراوانی 06/12 در جایگاه بعدی قرار داشته‌اند. همچنین به مؤلفه‌های شجاعت، روحیه‌ی جهادی و پرکاری، کمترین توجه معطوف شده است.}, keywords_fa = {تحلیل محتوا ,کتاب‌های درسی ,ﻫﺪﯾﻪﻫﺎی آﺳﻤﺎن ,تربیت جهادی ,}, url = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/237}, eprint = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/5_14.pdf} }