TY - JOUR ID - 236 TI - طراحی الگوی مطلوب تربیت عقلانی در برنامۀ درسی دین و زندگی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 7 LA - fa SN - x434-8002 AU - Nasrin, AD - دکتری - فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک AU - Khalili, Ghafari AD - استادیار - دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی AU - Alireza, Faghihi AD - استادیار - دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک AU - , AD - استادیار - برنامه درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 12 IS - 2 SP - 57EP - 74دوره متوسطه ,تربیت عقلانی ,دین و زندگی ,الگوی برنامه درسی ,DO - AB - تربیت عقلانی یکی از ابعاد مهم تربیت انسانی است؛ زیرا شرط توفیق در جنبه‌های دیگر، مانند عاطفی، اخلاقی و اجتماعی نیز معطوف به آن است. برای دستیابی به اهداف مهم این بُعد تربیت، به ارائۀ الگویی در زمینۀ برنامۀ درسی تربیت عقلانی نیاز است. شناخت جایگاه تربیت عقلانی در برنامۀ درسی «دین و زندگی» دورۀ دوم متوسطۀ ایران و ارائه‌ی الگوی مطلوب آن، هدف اصلی پژوهش حاضر است و برای شناسایی الگوی مورد نظر، از روش داده‌بنیاد استفاده شده است. حوزه‌ی مورد مطالعه‌ی این پژوهش، دیدگاه صاحب‌نظران رشته‌های برنامه‌ریزی درسی و فلسفۀ تعلیم و تربیت و معارف اسلامی بوده است. بر اساس روش نمونه‌گیری هدفمند، صاحبان آثار در این زمینه، شناسایی شدند و مورد مطالعه و مصاحبه قرار گرفتند. یافته‌های پژوهش، ارائه‌ی الگوی تربیت عقلانی در درس دین و زندگی است. در این الگوی پیشنهادی، شرایط علّی، عوامل زمینه‌ای، عوامل مداخله‌ای، کنش و واکنش‌ها و پیامدهای الگو تعیین شدند. الگوی پارادایمی طراحی‌شده می‌تواند به تحقق تربیت انسان و شهروند مطلوب بر اساس الگوهای اسلامی و رشد معنوی دانش‌آموزان منجر ‌شود. UR - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/236 L1 - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/4_15.pdf ER -