@article { author = {, Marziyeh Sadat and Zarean, Mohammad javad and Zarean, Mansoreh}, title = {اصول هم‌افزایی نهاد خانواده و نظام تربیت رسمی، بر مبنای ولایت الهی}, journal = {اسلام و پژوهش‌های تربیتی 24، پاییز و زمستان 1399}, volume = {12}, number = {2}, pages = {5-22}, year = {2021}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {x434-8002}, eissn = {2980-8367}, doi = {}, abstract = {Raising children in a modern society is so complex that one cannot expect families to singlehandedly play a role in this regard. On the other hand, the formal education system does not have the necessary competence to do this alone, and it is only under the shadow of the efficient interaction of these two institutions that a child's education system can be properly managed. The integration of the educational system in the interaction between family and formal education system leads to synergy in educational processes and actions. This study seeks to investigate the principles and basics of education for a proper family-school interaction regarding child rearing. The views of experts in the two fields of education and family as well as the Islamic view based on jurisprudential, interpretive and philosophical approaches were investigated based on the analytical method and library studies and, at the end, the data were inferred and analyzed. The findings of the study show that based on the Qur'anic –traditional approach and according to educational considerations, "Velayat-e-Allah (the guardianship of God) " is the main basis of interaction between family and formal education system and "correction of incorrect educational methods by the other person", "the need to combine the holistic view of formal education system with the detailed family view", “non-monopoly in education", "mutual trust", "committed management and "existence of a supportive atmosphere" are the principles that pave the way for the interaction and cooperation of family and school.}, keywords = {: family, Formal Education System, principles, the guardianship of God, synergy, }, title_fa = {اصول هم‌افزایی نهاد خانواده و نظام تربیت رسمی، بر مبنای ولایت الهی}, abstract_fa ={تربیت کودکان در جامعه‌ی مدرن امروز چنان پیچیده است که انتظار ایفای نقش از سوی خانواده به‌تنهایی، توقعی دور از انتظار می‌نماید؛ چنان‌که نظام تربیت رسمی نیز صلاحیت لازم برای انجام این امر را به‌تنهایی ندارد و صرفاً در سایه‌ی تعامل کارآمد این دو نهاد است که می‌توان نظام تربیتی کودک را به شکل مناسب مدیریت نمود. یکپارچگی سیستم تربیتی در تعامل بین خانواده و نظام تربیت رسمی، سبب هم‌افزایی در فرایند و روندهای تربیتی می‌شود. این پژوهش درصدد بررسی و واکاوی مبانی و اصول تربیتی برای تعامل مناسب خانواده و مدرسه در حوزه‌ی تربیت کودکان است. بر اساس روش تحلیلی و مطالعات کتابخانه‌ای، دیدگاه‌های صاحب‌نظران دو حوزه‌ی تعلیم و تربیت و خانواده و همچنین دیدگاه اسلامی با تکیه بر رویکردهای فقهی، تفسیری و فلسفی احصا شد و در انتها یافته‌های پژوهش با تجزیه و تحلیل داده‌ها استنتاج و اصطیاد گشت. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که بر اساس نگاه قرآنی روایی و با توجه به ملاحظات تربیتی، «ولایت الله» مبنا و پایه‌ی اصلی تعامل خانواده و نظام تربیت رسمی و «اصلاح شیوه‌های نادرست تربیتی توسط طرف مقابل»، «لزوم ترکیب نگاه کل‌نگر نظام تربیت رسمی و جزء‌نگر خانواده»، «عدم انحصارطلبی در تربیت»، «اعتماد متقابل»، «مدیریت متعهدانه» و «وجود فضای حمایت‌زا» اصولی‌اند که مسیر تعامل و مشارکت خانواده و مدرسه را اصلاح و هموار می‌‌‌سازد.}, keywords_fa = {خانواده ,اصول ,هم‌افزایی ,ولایت الله ,نظام تربیت رسمی ,}, url = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/233}, eprint = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/1_16.pdf} }