TY - JOUR ID - 224 TI - طراحی و اعتبارسنجی برنامه‌ی درسی «تربیت کودک از دیدگاه اسلام و روان‌شناسی» به‌عنوان درس عمومی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 7 LA - fa SN - x434-8002 AU - Seyed kazem, AD - استادیار - گروه علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه یزد AU - Ahmad, Zandvanian Naeini AD - استادیار - دانشگاه یزد AU - Elahe, AD - دکتری AU - farzane, zaree AD - Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 12 IS - 1 SP - 55EP - 66طراحی برنامة درسی، دروس عمومی، تربیت کودک، اسلام و روان شناسی. ,DO - AB - مطالعه‌ی حاضر با هدف طراحی و اعتبارسنجی برنامه‌ی درسی «تربیت کودک از دیدگاه اسلام و روان شناسی» به عنوان یکی از دروس عمومی، انجام گرفت. روش تحقیق از نوع طرح آمیخته‌ی اکتشافی (کیفی ـ کمّی) است. در مرحله‌ی کیفی، پس از بررسی اسناد علمی و مصاحبه با صاحب نظران، کدهای محوری و گویه های مربوط به عناصر هدف، محتوا، روش تدریس و روش ارزشیابی برنامه‌ی درسی پیشنهادی، با روش تحلیل محتوا استخراج گردید و مبنای تدوین پرسش نامه‌ی محقق ساخته شد. در مرحله‌ی کمّی و با روش توصیفی پیمایشی، جهت اعتبارسنجی برنامه‌ی درسی با الگوی مبتنی بر نظر خبرگان آیزنر، پرسش نامه توسط بیست متخصص (استادان علوم تربیتی، روان شناسی و معارف اسلامی) در دانشگاه یزد تکمیل شد. داده های پرسش نامه، با آزمون تحلیل واریانس رتبه ای فریدمن تحلیل شد. یافته ها نشان داد که اعتبار برنامه‌ی درسی طراحی شده توسط متخصصان، به دلیل اتخاذ رویکرد بین رشته ای، و لزوم بازنگری اساسی و نوآوری در دروس عمومی تأیید شد. UR - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/224 L1 - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/4_14.pdf ER -