@article { author = {, Seyed kazem and Zandvanian Naeini, Ahmad and , Elahe and zaree, farzane}, title = {طراحی و اعتبارسنجی برنامه‌ی درسی «تربیت کودک از دیدگاه اسلام و روان‌شناسی» به‌عنوان درس عمومی}, journal = {اسلام و پژوهش‌های تربیتی 23، بهار و تابستان 1399}, volume = {12}, number = {1}, pages = {55-66}, year = {2020}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {x434-8002}, eissn = {2980-8367}, doi = {}, abstract = {This study aims at designing and validating the curriculum of "Educating Children from the Perspective of Islam and Psychology" as one of the general courses. The research method is mixed exploratory (qualitative-quantitative). In the qualitative stage, after reviewing the scientific documents and interviewing the experts, the central codes and items related to the objective elements, content, teaching method and evaluation method of the proposed curriculum were extracted by content analysis method and became the basis for the researcher-developed questionnaire. In the quantitative stage, using descriptive survey method, the questionnaire was completed by twenty experts (professors of educational sciences, psychology and Islamic studies) at Yazd University in order to validate the curriculum with the model based on Eisner’s experts’ opinion. The questionnaire data were analyzed through Friedman’s test of analysis of variance by ranks. The results showed that the validity of the curriculum designed by experts was confirmed due to the adoption of an interdisciplinary approach and the necessity for fundamental review and innovation in general courses}, keywords = {curriculum design, general courses, child education, Islam and psychology., }, title_fa = {طراحی و اعتبارسنجی برنامه‌ی درسی «تربیت کودک از دیدگاه اسلام و روان‌شناسی» به‌عنوان درس عمومی}, abstract_fa ={مطالعه‌ی حاضر با هدف طراحی و اعتبارسنجی برنامه‌ی درسی «تربیت کودک از دیدگاه اسلام و روان شناسی» به عنوان یکی از دروس عمومی، انجام گرفت. روش تحقیق از نوع طرح آمیخته‌ی اکتشافی (کیفی ـ کمّی) است. در مرحله‌ی کیفی، پس از بررسی اسناد علمی و مصاحبه با صاحب نظران، کدهای محوری و گویه های مربوط به عناصر هدف، محتوا، روش تدریس و روش ارزشیابی برنامه‌ی درسی پیشنهادی، با روش تحلیل محتوا استخراج گردید و مبنای تدوین پرسش نامه‌ی محقق ساخته شد. در مرحله‌ی کمّی و با روش توصیفی پیمایشی، جهت اعتبارسنجی برنامه‌ی درسی با الگوی مبتنی بر نظر خبرگان آیزنر، پرسش نامه توسط بیست متخصص (استادان علوم تربیتی، روان شناسی و معارف اسلامی) در دانشگاه یزد تکمیل شد. داده های پرسش نامه، با آزمون تحلیل واریانس رتبه ای فریدمن تحلیل شد. یافته ها نشان داد که اعتبار برنامه‌ی درسی طراحی شده توسط متخصصان، به دلیل اتخاذ رویکرد بین رشته ای، و لزوم بازنگری اساسی و نوآوری در دروس عمومی تأیید شد.}, keywords_fa = {طراحی برنامة درسی، دروس عمومی، تربیت کودک، اسلام و روان شناسی. ,}, url = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/224}, eprint = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/4_14.pdf} }