TY - JOUR ID - 221 TI - مبانی معرفت‌شناختی تربیت دینی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 7 LA - fa SN - x434-8002 AU - Mohammad, Dawoodi AD - دانشیار - پژوهشگاه حوزه و دانشگاه Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 12 IS - 1 SP - 5EP - 22مبانی تربیت دینی، فلسفة تربیت دینی، مبانی معرفت شناختی تربیت دینی، معناداری، عقلانیت، تقدس، تفسیرپذیری ضابطه مند. ,DO - AB - هدف این مقاله بررسی مبانی معرفت شناختی تربیت دینی و استخراج دلالت های تربیتی آنهاست. برای رسیدن به این هدف از روش تفسیری برای کشف و توضیح مبانی و از روش استنتاجی برای استخراج دلالت های تربیتی استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد که تربیت دینی دست کم سه مبنای معرفت شناختی دارد: 1. معناداری و عقلانیت گزاره های دینی؛ 2. تقدس گزاره های دینی؛ و 3. تفسیرپذیری ضابطه مند گزاره های دینی. از این مبانی سیزده دلالت به دست آمد که برخی از مهم ترین آنها عبارت اند از: آزادی متربی، تکثرگرایی روشی در تربیت دینی، تلقینی و تحمیلی نبودن تربیت دینی، پرورش روحیه‌ی تعبد آگاهانه، پرورش روحیه‌ی تسلیم در برابر آموزه های دینی، پرورش توانایی نقادی، تنوع ضابطه مند تربیت دینی، و بی طرفی مربی. UR - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/221 L1 - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/1_15.pdf ER -