TY - JOUR ID - 217 TI - بررسی عناصر اصلی در آموزش رسمی قرآن کریم دوره‌ی ابتدایی و وضعیت فعلی آن در ایران بر اساس اسناد بالادستی نظام تعلیم و تربیت و نظرات کارشناسان ارشد و معلمان نمونه JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 7 LA - fa SN - x434-8002 AU - Mahdi, AD - مربی AU - Alireza, Faghihi AD - استادیار - دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک AU - Abdollah, AD - AU - , AD - استادیار - برنامه درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 11 IS - 2 SP - 51EP - 64دوره ابتدایی ,اسناد بالادستی ,کارشناسان ارشد ,وضعیت فعلی ,آموزش رسمی قرآن کریم ,DO - AB - این تحقیق با هدف بررسی عناصر اصلی آموزش رسمی قرآن دورة ابتدایی و وضعیت فعلی آن در ایران، بر اساس اسناد بالادستی نظام تعلیم و تربیت و نظرات کارشناسان ارشد و معلمان نمونه، با روش تحلیل محتوای کیفی انجام شده است. جامعه آماری، تمام اسناد بالادستی نظام تعلیم و تربیت ایران و کارشناسان ارشد حوزه آموزش قرآن دورة ابتدایی و نیز کلاس های آموزش رسمی قرآن دورة ابتدایی، و نمونة آماری شامل کلاس های آموزش رسمی قرآن دورة ابتدایی استان قم بوده است. روش نمونه گیری هدفمند بوده و انتخاب افراد نمونه تا به حد اشباع نظری ادامه یافته است. روش گرد آوری داده ها نیز فیش برداری از اسناد و مصاحبه با کارشناسان ارشد این حوزه بوده است. از نتایج این تحقیق، تعیین نقش محتوای آموزشی و معلم به عنوان اصلی ترین عناصر آموزشی و فاصله نسبتاً زیاد این عناصراز استانداردها و شاخص های منتج از اسناد بالادستی و نظرات کارشناسان ارشد این حوزه است. UR - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/217 L1 - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/4_13.pdf ER -