TY - JOUR ID - 215 TI - تحلیل تربیتی نظریه‌ی حرکت جوهری JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 7 LA - fa SN - x434-8002 AU - Mahmoud, AD - کارشناس ارشد AU - Mohammad reza, AD - AU - Alireza, Faghihi AD - استادیار - دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک AU - Mohammad, AD - Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 11 IS - 2 SP - 23EP - 36تربیت ,تکامل ,حرکت جوهری ,تحول ,قوه و فعل ,DO - AB - این پژوهش در پی تحلیل تربیتی حرکت جوهری، به عنوان یکی از ابتکارات ملاصدراست. بدین منظور، نخست اصل حرکت در منظومه‌ی فکری و فلسفی ملاصدرا، به گونه ای اجمالی تبیین، سپس در راستای رویکرد امتداد اجتماعی فلسفه، به استنباط و استنتاج تربیتی از آن پرداخته شده است. ملاصدرا، با طرح نظریۀ حرکت جوهری معتقد است که جهان مادی و طبیعت با تمام ذات خویش پیوسته در حال تکاپو و شدن است و از قوه به سوی فعل با رویکردی تشکیکی و اشتدادی در حرکت است و روی به سوی کمال و بقا دارد. پیوند میان حرکت و تربیت، از سنخ ابتنای تشریع و اعتبار بر تکوین، و تعمیق تربیت با محوریت گوهر وجود متناظر با حرکت است. رهاورد ارتباط میان این دو، مؤلفه ها و اصولی همچون تحول و تکامل، تدریج و تداوم، نظام مندی و تناسب خواهد بود. این الگوی تربیت، واجد عناصری همچون پویایی، پیوستگی، امتداد و عمق است که نتیجه‌ی حرکت و فعالیت مربی و متربی در یک رابطه‌ی تعاملی است. براین اساس، تربیت حرکتی تراکمی است که دارای حقیقتی رشددهنده در همه‌ی ابعاد وجودی انسان از بعد جسمانی تا روحانی است.  UR - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/215 L1 - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/2_12.pdf ER -