TY - JOUR ID - 2021897 TI - برنامه‌ی درسی تربیت اخلاقی فضیلت‌گرایی اسلامی از منظر فارابی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 7 LA - fa SN - x434-8002 AU - Rasool, Tvakkoli AD - دانشجوی دکتری - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) AU - Mohammad javad, Zarean AD - دانشیار - گروه علوم تربیتی جامعه المصطفی العالمیه AU - Ali, AD - استادیار Y1 - 2025 PY - 2025 VL - 16 IS - 2 SP - 21EP - 38برنامة درسی تربیت اخلاقی ,فارابی ,فضیلت‌گرایی ,اندیشمندان مسلمان ,DO - 10.22034/eslampajoheshha.2025.2021897 AB - در دنیای امروز پرداختن به اخلاق و تربیت اخلاقی در قالب برنامۀ درسی مشخص ضروری است. این برنامه بر اساس نظرات اندیشمندان فضیلت‌گرای مسلمان می‌تواند مسیر مشخصی را پیش روی نظام‌های آموزشی قرار دهد. فارابی تلاش دارد تا بر اساس «فضیلت»، نظام اخلاقی اسلامی را شکل ‌دهد. این پژوهش با روش استنتاجی، برنامه‌ی درسی تربیت اخلاقی را از منظر ایشان بیان می‌کند. نتایج تحقیق حکایت از آن دارد که هدف غایی در نگاه فارابی سعادت است و کسب فضایل، به‌عنوان هدف میانی برای دستیابی به هدف غایی بیان شده است. در بخش محتوای برنامه‌ی درسی چنین به‌دست آمد که فارابی محتوا را فضایلی می‌داند که در راستای سعادت باشند و گام‌هایی کاربردی برای شکل‌گیری فضایل بیان می‌کند. همچنین می‌توان روش‌های «فراهم کردن موقعیت‌های مشابه عمل»، «عمل وارونه»، «گفت‌وگوی برهانی، اقناعی و اکراهی»، «احتذاء» و «مقایسه‌ی لذت‌ها» را از آثار فارابی به‌دست آورد. در ارزیابی نیز فارابی محور اصلی را سنجش فضایل اخلاقی و ملکه شدن آنها می‌داند که این با سهولت در انجام عمل نیک و ترک عمل زشت، قابل ارزیابی است. UR - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/2021897 L1 - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/2021897-1730973990.pdf ER -