TY - JOUR ID - 2021554 TI - بررسی میزان توجه به مؤلفه‌های زیست عفیفانه در کتاب‌های درسی ابتدایی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 7 LA - fa SN - x434-8002 AU - Talat Sadat , Sabbagh Hassanzadeh AD - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. AU - Khadijeh , Rezai AD - Y1 - 2024 PY - 2024 VL - 16 IS - 1 SP - 79EP - 90مؤلفه‌های سبک زندگی ,سبک عفیفانه ,تحلیل محتوا ,DO - 10.22034/eslampajoheshha.2024.2021554 AB - هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتاب‌های درسی مقطع ابتدایی از منظر توجه به مؤلفه‌های «زیست عفیفانه» است. روش پژوهش در این تحقیق به صورت «توصیفی» و از نوع «تحلیل محتوا» است. جامعه آماری پژوهش کتاب‌های درسی مقطع ابتدایی بوده که با توجه به محوریت بحث زیست عفیفانه، کتاب‌های «هدیه‌های آسمانی» انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات در این پژوهش «فهرستکار» (چک لیست) محقق ساخته است که روایی آن توسط استادان و متخصصان حوزه تربیت اسلامی‌ تعیین گردید. داده‌های به دست آمده از بررسی محتوا، با استفاده از جداول فراوانی، میانگین و روش آنتروپی شانون بررسی گردید. نتایج نشان داد بعد فردی زیست عفیفانه در محتوای کتاب مزبور به میزان قابل قبولی رعایت شده است. بر اساس یگان اندازه‌گیری (آنتروپی) شانون نیز مشخص گردید بعد فردی زیست عفیفانه با میزان بار اطلاعاتی 999/0 و ضریب اهمیت 333/0 دارای بیشترین میزان اهمیت است. در این میان شاخص «تقواگرایی» بیشترین رتبه و بالاترین اهمیت را در بین همه شاخص‌ها به خود اختصاص داده است. UR - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/2021554 L1 - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/2021554-1723280740.pdf ER -