TY - JOUR ID - 2021349 TI - نقش راهبردی توحید افعالی در تربیت اخلاقی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 7 LA - fa SN - x434-8002 AU - Saeid, Haydari AD - دانشجوی کارشناسی ارشد - موسسه اخلاق و تربیت AU - Seyyed Mohammad Reza, Mousawi Nasab AD - استادیار - گروه علوم تربیتی مؤسسه امام خمینی Y1 - 2024 PY - 2024 VL - 16 IS - 1 SP - 7EP - 24وحید ,توحید افعالی ,تربیت اخلاقی ,اسناد ,اخلاق توحیدی ,DO - 10.22034/eslampajoheshha.2024.2021349 AB - موضوعات و مسائل اخلاقی از یک‌سو و گوناگونی روش‌های تربیتی از سوی دیگر ایجاب می‌کند که از راهبردهایی در تربیت اخلاقی استفاده شود که متربی را به اهداف لازم برساند؛ زیرا به‌کارگیری برخی از روش‌های تربیتی نه تنها توان و وقت متربی را می‌گیرد، بلکه او را هرگز به مقصود نیز نمی‌رساند. توحید افعالی به‌مثابه یکی از مهم‌ترین متعلقات ایمان که در متون دینی آمده، آثار تربیتی و اخلاقی فراوانی دربر دارد، به گونه‌ای که می‌‌توان گفت: یکی از راهبردهای اصلی در تربیت اخلاقی به‌شمار می‌آید و می‌تواند نقطه‌ای کلیدی در تربیت اخلاقی به‌شمار آید. این پژوهش به روش «توصیفی- تحلیلی» کوشیده است راز تأکیدهای مکرر آیات و روایات درباره توحید افعالی را بیان کند تا راهبردی بودن نقش توحید افعالی در تربیت اخلاقی اثبات گردد. آشکار شدن نقش محوری مؤلفه «اسناد» در تربیت اخلاقی، تبیین اخلاق توحیدی و چگونگی نشئت گرفتن فضایل از توحید، و بیان آثار اعتقاد به توحید افعالی از دیگر یافته‌های این پژوهش است. UR - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/2021349 L1 - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/2021349-1723280579.pdf ER -