TY - JOUR ID - 2020710 TI - «نگرش‌سازی»، راهبردی نوین در تربیت اخلاقی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 7 LA - fa SN - x434-8002 AU - Somayyeh sadat, AD - دکتری - دانشگاه معارف اسلامی قم AU - Masuod, Azarbayjani AD - استادیار - پژوهشگاه حوزه و دانشگاه AU - Mohammad Javad, falah AD - مربی - مدرسی معارف اسلامی دانشگاه تهران AU - Mahmoud, Nouzari AD - استادیار - پژوهشگاه حوزه و دانشگاه Y1 - 2024 PY - 2024 VL - 15 IS - 2 SP - 37EP - 56نگرش ,ارکان نگرش ,نگرش‌سازی ,راهبرد تربیتی ,تربیت اخلاقی ,DO - 10.22034/eslampajoheshha.2024.2020710 AB - «نگرش» در اصطلاح روان‌شناسی، نظامی هماهنگ و بادوام از افکار، احساسات و آمادگی‌های رفتاری فرد درباره‌ی یک موضوع است که به‌صورت اکتسابی ایجاد می‌شود و اغلب دارای ثبات و دوام بالایی است. می‌توان از این ظرفیت انسانی در حوزه‌ی تربیت اخلاقی بهره جست و آن را در قالب یک راهبرد تربیتی به‌کار گرفت؛ به این صورت که مربی با مداخله‌ی آگاهانه و توأمان برای ارائه‌ی اطلاعات، برانگیختن انگیزه، و آموزش مهارت‌های رفتاری لازم درخصوص موضوعات اخلاقی، «نگرش‌سازی» کند. با توجه به ناپایداری اغلب آموزه‌های اخلاقی در راهبردهای تربیتی موجود، پژوهش حاضر در نظر دارد با روش توصیفی ـ تحلیلی و رویکرد برون‌دینی، نگرش‌سازی را به‌عنوان راهبرد نوین تربیتی در حوزه‌ی اخلاق معرفی کند. یافته‌ها نشان می‌دهند که این راهبرد به‌دلیل سهولت در فراهم‌سازی شرایط، جامعیت داشتن، و ماندگاری آموزه‌ها، بر سایر راهبردهای تربیت اخلاقی برتری دارد و می‌توان با تعیین مبانی، اهداف، اصول و روش‌ها، آن را در قالب یک الگوی تربیت اخلاقی ارائه کرد. UR - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/2020710 L1 - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/2020710-1709106289.pdf ER -