TY - JOUR ID - 2020349 TI - واکاوی راهبردهای یادگیری از نگاه قرآن JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 7 LA - fa SN - x434-8002 AU - Hosein, Karimi AD - کارشناس ارشد - علوم تربیتی موسسه AU - Mohammad javad, Zarean AD - دانشیار - گروه علوم تربیتی جامعه المصطفی العالمیه AU - Ali, Hemmat Banari AD - استادیار - علوم تربیتی جامعةالمصطفی Y1 - 2024 PY - 2024 VL - 15 IS - 2 SP - 57EP - 74راهبرد ,یادگیری ,راهبردهای یادگیری ,DO - 10.22034/eslampajoheshha.2024.2020349 AB - پژوهش حاضر با هدف دستیابی به راهبردهای یادگیری از نگاه قرآن انجام شده است. برای رسیدن به این هدف، ابتدا مفهوم راهبردهای یادگیری و دیدگاه متناظر با این راهبردها در نظریات یادگیری ـ یعنی نظریات شناخت‌گرایی ـ مطرح گردید؛ سپس با الهام از روش استنطاقی شهید صدر و در چارچوب رویکرد دانش‌آموز‌محور، به بررسی آیات و استخراج آیات ناظر به این رویکرد پرداخته شد. این پژوهش از حیث هدف کاربردی بوده و از حیث گردآوری داده‌ها توصیفی است و در پی پاسخ به این پرسش است که راهبردهای یادگیری از نگاه قرآن چیست. حاصل این تحقیق، دستیابی به هشت راهبرد است که چهار راهبرد به قرآن اختصاص دارد و در هیچ‌یک از نظریات یادگیری شناختی به آن اشاره نشده است و درباره‌ی چهار راهبرد دیگر که در نظریات یادگیری از آن سخن به‌میان آمده، تفاوت‌هایی با دیدگاه قرآن وجود دارد. برخی از این راهبردها بین فرایند آموزشی و غیرآموزشی مشترک‌اند و برخی مختص به فرایند آموزشی‌اند. همچنین برخی از این راهبردها در تمامی مراحل رشدی انسان قابل استفاده‌اند و برخی نیز به مرحله‌ی خاصی از رشد اختصاص دارند. UR - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/2020349 L1 - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/2020349-1709106322.pdf ER -