TY - JOUR ID - 2020323 TI - مراحل تربیت اخلاقی کودک با تاکید بر منابع اسلامی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 7 LA - fa SN - x434-8002 AU - Kheirollah , Amiri AD - دانشجوی دکتری - روان‌شناسی تربیتی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) AU - Hadi, Hoseinkhani AD - استادیار AU - Sayed Ali, Hosseinizadeh AD - دانشیار - پژوهشگاه حوزه و دانشگاه Y1 - 2024 PY - 2024 VL - 16 IS - 1 SP - 45EP - 58تربيت اخلاقي ,تربيت کودک ,تربيت اسلامي ,منابع اسلامي ,مراحل تربيت ,DO - 10.22034/eslampajoheshha.2024.2020323 AB - هدف این مقاله بررسی مراحل تربیت اخلاقی کودک با تأکید بر منابع اسلامی است. مراحل تربیت اخلاقی کودک براساس روایات، به سه مرحله تقسیم می‌شود. برای این منظور، به‌روش توصیفی ـ تحلیلی، ارزش‌های اخلاقی قابل آموزش در هر مرحله از آیات، روایات و سیره‌ی عملی معصومان استخراج و تبیین شد. یافته‌ها نشان از آن دارند که در هر مرحله از مراحل تربیت، با تأکید بر منابع دینی و با در نظر گرفتن سطح رشد ذهنی کودکان، امکان و ضرورت آموزش برخی ارزش‌های اخلاقی به آنان وجود دارد. در مرحله‌ی زمینه‌ساز، عواملی مانند انتخاب همسر شایسته، نوع و کیفیت تغذیه و ارتباط سالم به‌صورت غیرمستقیم در تربیت اخلاقی کودک اثرگذارند و زمینه‌ساز شکل‌گیری صفات نیک در کودک خواهند شد. در مراحل دیگر، براساس منابع دینی به‌اقتضای ویژگی‌ها و نیازهای کودک، در هر مرحله صفات اخلاقی پسندیده‌ای مانند پرورش روحیه‌ی ظلم‌ستیزی، وفا به وعده، پرورش روحیه‌ی انفاق، پرورش راست‌گویی، رازداری، آموزش حیا و عفت‌ورزی، پرورش روحیه‌ی شکرگذاری و... آموزش داده می‌شود. UR - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/2020323 L1 - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/2020323-1723281205.pdf ER -