TY - JOUR ID - 2020187 TI - بررسی پدیدارشناسانه‌ی عوامل و آثار انس با قرآن از منظر دانش‌آموزان JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 7 LA - fa SN - x434-8002 AU - Naeimeh, AD - دانشجوی دکتری - دانشگاه شهید باهنر کرمان AU - Seyed hamidreza, AD - استاد - گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید باهنر کرمان Y1 - 2025 PY - 2025 VL - 16 IS - 2 SP - 39EP - 58قرآن ,عوامل انس با قرآن ,آثار انس با قرآن ,پديدارشناسي ,فهم دانش‌آموزان ,DO - 10.22034/eslampajoheshha.2024.2020187 AB - یکی از مهم‌ترین مباحث حوزه‌ی قرآنی، انس با قرآن است. پژوهش حاضر با هدف واکاوی فهم دانش‌آموزان درخصوص عوامل و آثار انس با قرآن به‌انجام رسید. در این پژوهش سعی شد تا با رویکرد پدیدارشناسانه، به بازسازی معنایی و استخراج مقولات از نوع فهم و ارزیابی دانش‌آموزان درباره‌ی عوامل و آثار انس با قرآن پرداخته شود. گردآوری داده‌ها با استفاده از پرسش‌نامه‌ی بازپاسخ و مصاحبه انجام شد. از میان دانش‌آموزان استان کرمان در سال تحصیلی 1400ـ1401، هفده نفر نمونه‌ی پژوهشی به‌صورت هدفمند مطابق با اصل اشباع نظری داده‌ها انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل یافته‌ها براساس دیدگاه کرسول (2012) و کاترین کارتر (1993) انجام گرفت. نتایج به‌دست‌آمده از عوامل مؤثر در انس با قرآن در دانش‌آموزان تحت سه مقوله‌ی فراگیرِ فردی، خانوادگی و اجتماعی بدین شرح است؛ مقوله‌ی فردی با زیرمجموعه‌ی عوامل ماورای طبیعی، خدمت به جامعه، علایق شخصی، ارضای نیازها و اجر اخروی؛ مقوله‌ی خانوادگی با عوامل ترغیب، توصیه و همراهی خانواده و فضا و جو حاکم بر خانواده؛ و مقوله‌ی اجتماعی با عوامل معلم، دوستان، رسانه‌ی جمعی، مسجد و جلسات قرآنی. همچنین آثار انس با قرآن با تأکید بر سه عامل دانش، نگرش و رفتار در ساحات تربیت دینی، اخلاقی، علمی، عاطفی و اجتماعی به‌صورت روابط پایدار و متقابل در این مقاله بیان شدند. UR - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/2020187 L1 - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/2020187-1730973977.pdf ER -