TY - JOUR ID - 193 TI - نگاهی تطبیقی به‌ مضامین تعلیم و تربیت آینده‌گرا و مؤلفه‌های سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش جمهوری اسلامی ایران JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 7 LA - fa SN - x434-8002 AU - Seyedeh najmeh, Taghavi Nasab AD - دانشجوی دکتری - فلسفه تعلیم وتربیت دانشگاه شیراز AU - Mohammad Hasan, Karimi AD - استادیار - دانشکده علوم تربیتی دانشگاه شیراز Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 10 IS - 1 SP - 85EP - 98تعلیم و تربیت ,بازسازی اجتماعی آینده‌گرا ,آلوین تافلر ,سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش ,DO - AB - این پژوهش به هدف ایجاد درکی دقیق از واقعیت های جهانی و پیش رو در حوزه‌ی آموزش وپرورش، از منظر رویکرد بازسازی اجتماعی آینده گرا، انجام شده است. در این راستا سند تحول بنیادین آموزش وپرورش جمهوری اسلامی ایران، از جهت میزان توجه آن به چالش ها و الزامات آینده بررسی شده است. بنابراین، در مرحله‌ی اول، با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی عرفی، چهار مضمون سازمان دهنده، در قالب الزامات آموزشی، شخصیتی، اجتماعی و فرهنگی و ساختاری، از جامعه‌ی آماری موردنظر، استخراج شدند. در مرحله بعد، با استفاده از تحلیل محتوای کمی وکیفی، میزان مطابقت سند تحول با چارچوب به دست آمده، بررسی شد. نتیجه‌ی تحقیق نشان می دهد که در این سند معنا یابی و شناخت صحیح ارزش ها، مورد تأکید فراوان قرار گرفته است؛ اما نگاه آینده گرایانه نسبت به زمینه های مختلف، ازجمله زمینه های فرهنگی، اجتماعی و ویژگی های شخصیتی، کم رنگ است. بنابراین، لازم است که برای توسعه مهارت آینده نگری در دانش آموزان و معلمان و تقویت چشم انداز آینده نگر در سند تحول، راه کارهایی در نظرگرفته شوند. UR - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/193 L1 - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/6_12.pdf ER -