@article { author = {Taghavi Nasab, Seyedeh najmeh and Karimi, Mohammad Hasan}, title = {نگاهی تطبیقی به‌ مضامین تعلیم و تربیت آینده‌گرا و مؤلفه‌های سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش جمهوری اسلامی ایران}, journal = {اسلام و پژوهش‌های تربیتی 19، بهار و تابستان 1397}, volume = {10}, number = {1}, pages = {85-98}, year = {2018}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {x434-8002}, eissn = {2980-8367}, doi = {}, abstract = {Aiming at creating an accurate understanding of the global future realities in the field of education, this research is carried out from the perspective of the futuristic social reconstruction approach. In this regard, the Fundamental Reform Document of Education (FRDE) in the Islamic Republic of Iran has been reviewed in terms of its attention to future challenges and requirements. Therefore, in the first phase, using the conventional qualitative content analysis method, four organizing themes were extracted from the statistical population in the form of educational, personality, social, cultural and structural requirements. In the next step, using quantitative and qualitative content analysis, the degree of the conformity of the Reform Document with the obtained framework was examined. The results of the research show that in this document, understanding the meaning of values and proper appreciation of them have been strongly emphasized; however, a futuristic view of different areas, including cultural, social and personality traits, is narrow. Therefore, it is necessary to consider the strategies to develop futuristic skills of students and teachers and to strengthen the futuristic prospects in the Reform Document}, keywords = {Alvin Toffler, futuristic social reconstruction, Fundamental Reform Document of Education (FRDE), education, }, title_fa = {نگاهی تطبیقی به‌ مضامین تعلیم و تربیت آینده‌گرا و مؤلفه‌های سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش جمهوری اسلامی ایران}, abstract_fa ={این پژوهش به هدف ایجاد درکی دقیق از واقعیت های جهانی و پیش رو در حوزه‌ی آموزش وپرورش، از منظر رویکرد بازسازی اجتماعی آینده گرا، انجام شده است. در این راستا سند تحول بنیادین آموزش وپرورش جمهوری اسلامی ایران، از جهت میزان توجه آن به چالش ها و الزامات آینده بررسی شده است. بنابراین، در مرحله‌ی اول، با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی عرفی، چهار مضمون سازمان دهنده، در قالب الزامات آموزشی، شخصیتی، اجتماعی و فرهنگی و ساختاری، از جامعه‌ی آماری موردنظر، استخراج شدند. در مرحله بعد، با استفاده از تحلیل محتوای کمی وکیفی، میزان مطابقت سند تحول با چارچوب به دست آمده، بررسی شد. نتیجه‌ی تحقیق نشان می دهد که در این سند معنا یابی و شناخت صحیح ارزش ها، مورد تأکید فراوان قرار گرفته است؛ اما نگاه آینده گرایانه نسبت به زمینه های مختلف، ازجمله زمینه های فرهنگی، اجتماعی و ویژگی های شخصیتی، کم رنگ است. بنابراین، لازم است که برای توسعه مهارت آینده نگری در دانش آموزان و معلمان و تقویت چشم انداز آینده نگر در سند تحول، راه کارهایی در نظرگرفته شوند.}, keywords_fa = {تعلیم و تربیت ,بازسازی اجتماعی آینده‌گرا ,آلوین تافلر ,سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش ,}, url = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/193}, eprint = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/6_12.pdf} }