@article { author = {, Ali}, title = {بررسی دلالت‌های تربیتی آیات تعلیم و تزکیه}, journal = {اسلام و پژوهش‌های تربیتی 19، بهار و تابستان 1397}, volume = {10}, number = {1}, pages = {5-22}, year = {2018}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {x434-8002}, eissn = {2980-8367}, doi = {}, abstract = {Using an analytical and inferential method, this qualitative research was carried out to examine the educational implications of the verses on education and refinement. The research has thoroughly studied and analyzed the Qur'anic interpretations. The necessary data were collected through note taking from commentators' viewpoint. The results show that the verses on education and refinement have extensively dealt with the pillars of education, i.e., teacher, learner and content, and considered the educational implications in each case. For example, teacher must have strong interaction with learners and be in harmony with them, the content of education should be of a divine origin, and it should be precise and firm, not low quality and superstitious. Moreover, the educational system should be centered on refinement, and refinement programs should have priority over educational programs. In this system, the Qur'anic teachings should be at the center of all the discussions, and intellectual teachings should be offered in all disciplines}, keywords = {recitation, education, refinement, wisdom, educational implications, verses on education and refinement., }, title_fa = {بررسی دلالت‌های تربیتی آیات تعلیم و تزکیه}, abstract_fa ={این پژوهش به هدف بررسی دلالت های تربیتی آیات تعلیم و تزکیه، با استفاده از روش کیفی، از نوع تحلیلی و استنباطی، انجام شده است. جامعه‌ی مورد تحلیل در آن، تفاسیر قرآن بوده است، که به طور عمیق مورد مطالعه، و به طور مستمر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. محقق از طریق یادداشت برداری از دیدگاه مفسران، اطلاعات لازم را گردآوری کرده است. نتایج نشان می دهد که آیات تعلیم و تزکیه، به خوبی به ارکان تربیت، یعنی مربی، متربی و محتوا پرداخته اند، و دلالت های تربیتی در هرکدام را مورد توجه قرار داده اند. برای نمونه، مربی باید در میان متربیان باشد و با آنها سنخیت داشته باشد؛ و محتوای تعلیم و تربیت باید منشأ الهی داشته باشد و متقن و استوار باشد و از سستی و خرافی بودن به دور باشد. همچنین، نظام تعلیم و تربیت باید تزکیه محور باشد و برنامه های تزکیه ای بر تعلیمی مقدم باشد. در این نظام، معارف قرآنی باید محور همه‌ی مباحث باشد، و درکنار آن از معارف عقلی در تمام رشته ها بهره گرفته شود.}, keywords_fa = {حکمت ,تعلیم ,تزکیه ,تلاوت ,آیات تعلیم و تزکیه ,دلالت‌های تربیتی ,}, url = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/187}, eprint = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/1_11.pdf} }