TY - JOUR ID - 173 TI - تحلیل محتوای کتاب های جدیدالتألیف «علوم تجربی» دوره‌ی ابتدایی ایران با توجه به مؤلفه های «کفایت اجتماعی» فلنر JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 7 LA - fa SN - x434-8002 AU - Raziyeh, AD - عضو هیئت علمی AU - , AD - استادیار - برنامه درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک AU - Alireza, Faghihi AD - استادیار - دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 9 IS - 1 SP - 93EP - 111تحلیل محتوا ,علوم تجربی ,کتاب های درسی ,کفایت اجتماعی ,DO - AB - تحقیق حاضر با هدف تحلیل محتوای کتاب های جدیدالتألیف «علوم تجربی» دورة ابتدایی با توجه به مؤلفه های کفایت اجتماعی انجام شده است. روش تحقیق ترکیبی از روش توصیفی ـ پیمایشی و تحلیل محتوای کمّی و کیفی است. جامعة آماری تحقیق 150 تن از متخصصان علوم تربیتی و محتوای پژوهش شش کتاب درسی «علوم تجربی» دورة ابتدایی است. روش نمونه گیری در تحقیق حاضر، روش «تمام شماری» بوده است. ابزار جمع آوری داده ها در تحقیق حاضر را پرسش نامه و سیاهة ثبت داده ها تشکیل می دهد. روایی ابزارها از طریق مراجعه به خبرگان ارزیابی و تأیید شد و برای آزمون پایایی ابزارها، برای پرسش نامه، از آزمون «همبستگی» بهره گرفته شد و به منظور سنجش پایایی سیاهة ثبت داده ها، از ضریب توافق استفاده گردید. ضریب همبستگی 82/0 و ضریب توافق 78/0 محاسبه گردید که نشان از پایایی بالای ابزارهای تحقیق دارد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که 53/60 درصد کل محتوای کتاب های درسی علوم تجربی دروة ابتدایی ایران به مؤلفه های کفایت اجتماعی پرداخته اند که این نسبت خوبی است، اما نقطة ضعف موجود در عدم توازن بین میزان تأکید بر چهار مهارت کفایت اجتماعی است که البته این مسئله در تک تک کتاب های درسی نیز وجود دارد، بدین گونه که در کل محتوای کتاب ها، بیشترین تأکید بر مهارت های شناختی، و کمترین تأکید بر مهارت های هیجانی بوده است. UR - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/173 L1 - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/6_9.pdf ER -