@article { author = {, Raziyeh and , and Faghihi, Alireza}, title = {تحلیل محتوای کتاب های جدیدالتألیف «علوم تجربی» دوره‌ی ابتدایی ایران با توجه به مؤلفه های «کفایت اجتماعی» فلنر}, journal = {اسلام و پژوهش‌های تربیتی 17، بهار و تابستان 1396}, volume = {9}, number = {1}, pages = {93-111}, year = {2017}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {x434-8002}, eissn = {2980-8367}, doi = {}, abstract = {The aim of the given research is a content analysis of the new edition of the experimental sciences text books in Iran elementary schools with respect to the social components competence. Research methodology was a combination of descriptive and survey analysis. Statistical Society including Experts in educational sciences totally 150 persons and the contents of six experimental sciences text books in Iran elementary schools which all participated in this research. So sampling method in the present research was counting all method. data collection tools were questionnaire and Inventory of the recorded data. The tools reliability were assessed and confirmed through referring to the experts and for the test Reliability of the Tools for questionnaire a correlation test was used and in order to Measure The reliability of the inventory records an agreement Coefficient was used. coefficient correlation was calculated 0/82 and coefficient agreement was 0/78 which is an indication of High reliability of research tools. The results of the study showed 60/53 percent of all contents of experimental sciences text book in Iran were conducted to the Social components competence that is a good ratio, but the weaken point existing in The imbalance between the Amount emphasis on the four components competences skills, of course this problem exists generally in all text books. This means that in all contents of the text books, the most emphasis was on the cognition skills and the less emphasis on the emotional skills}, keywords = {Content Analysis, text books, experimental sciences, social competence., }, title_fa = {تحلیل محتوای کتاب های جدیدالتألیف «علوم تجربی» دوره‌ی ابتدایی ایران با توجه به مؤلفه های «کفایت اجتماعی» فلنر}, abstract_fa ={تحقیق حاضر با هدف تحلیل محتوای کتاب های جدیدالتألیف «علوم تجربی» دورة ابتدایی با توجه به مؤلفه های کفایت اجتماعی انجام شده است. روش تحقیق ترکیبی از روش توصیفی ـ پیمایشی و تحلیل محتوای کمّی و کیفی است. جامعة آماری تحقیق 150 تن از متخصصان علوم تربیتی و محتوای پژوهش شش کتاب درسی «علوم تجربی» دورة ابتدایی است. روش نمونه گیری در تحقیق حاضر، روش «تمام شماری» بوده است. ابزار جمع آوری داده ها در تحقیق حاضر را پرسش نامه و سیاهة ثبت داده ها تشکیل می دهد. روایی ابزارها از طریق مراجعه به خبرگان ارزیابی و تأیید شد و برای آزمون پایایی ابزارها، برای پرسش نامه، از آزمون «همبستگی» بهره گرفته شد و به منظور سنجش پایایی سیاهة ثبت داده ها، از ضریب توافق استفاده گردید. ضریب همبستگی 82/0 و ضریب توافق 78/0 محاسبه گردید که نشان از پایایی بالای ابزارهای تحقیق دارد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که 53/60 درصد کل محتوای کتاب های درسی علوم تجربی دروة ابتدایی ایران به مؤلفه های کفایت اجتماعی پرداخته اند که این نسبت خوبی است، اما نقطة ضعف موجود در عدم توازن بین میزان تأکید بر چهار مهارت کفایت اجتماعی است که البته این مسئله در تک تک کتاب های درسی نیز وجود دارد، بدین گونه که در کل محتوای کتاب ها، بیشترین تأکید بر مهارت های شناختی، و کمترین تأکید بر مهارت های هیجانی بوده است.}, keywords_fa = {تحلیل محتوا ,علوم تجربی ,کتاب های درسی ,کفایت اجتماعی ,}, url = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/173}, eprint = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/6_9.pdf} }