TY - JOUR ID - 168 TI - فطرت: استعداد یا فعلیت؟ JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 7 LA - fa SN - x434-8002 AU - Asadollah, Tousi AD - استادیار - موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 9 IS - 1 SP - 37EP - 52فطرت ,تعلیم و تربیت ,فعلیت ,استعداد ,مبانی انسان شناسی ,DO - AB - «انسان» موضوع تربیت است و مسائل دانش تعلیم و تربیت حول محور چگونگی «شدن، تغییر و تربیت» اوست. از سوی دیگر، انسان دارای ابعاد وجودی گوناگونی است، و از مهم ترین ابعاد وجودی اش بعد فطری اوست. سؤالی که این نوشتار به دنبال پاسخ آن است این است که آیا این بُعد وجودی انسان، مانند برخی دیگر ابعادش، استعدادی است که قابلیت شدن و تغییر دارد یا موهبتی خدادادی و فعلیتی است که ثابت و لایتغیر است؟ اهمیت حل این سنخ مسائل، بنیادی بودن آن است؛ زیرا با حل آنها، تکلیف بسیاری از دست اندرکاران امر تربیت انسان در فرایند و عمل تربیت روشن خواهد شد. این پژوهش با استفاده از روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی، ابتدا کوشیده است با تشریح و توصیف معنای «فطرت»، «استعداد» و «فعلیت»، شناخت درستی از این واژه ها ارائه دهد. سپس در یک فرایند فعالیت عقلانی، با تحلیل و تفسیر یافته                                        ها و ضمن نقد و بررسی نظرات موجود درباره‌ی آن، نظر خود را در پاسخ به پرسش مذکور بیان دارد. UR - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/168 L1 - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/3_6.pdf ER -