@article { author = {Mazloumi Zadeh, Kamal and Rahnemaei, Seyed ahmad and Tahriri, Mohammad Baqir }, title = {بررسی مبانی هستی شناختی تربیت عرفانی بر اساس مکتب تربیتی «نجف اشرف»}, journal = {اسلام و پژوهش‌های تربیتی 17، بهار و تابستان 1396}, volume = {9}, number = {1}, pages = {19-36}, year = {2017}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {x434-8002}, eissn = {2980-8367}, doi = {}, abstract = {The present paper answers to this question; Is there a unit approach in analyzing the ontological foundations of mystical education? The foundations of ontological mystical education have a pivotal role in other foundations like; epistemological foundations and anthropological foundations and other components like; educational principles, objectives and methods. Using a descriptive-analytic method and based on the teachings of Najaf Ashraf educational school, the current study seeks to expound the foundations of ontological mystical education as the most important educational component. Two important approaches in expounding the foundations of ontological mystical education; ((doubt in existence)) and ((doubt in arrival)) are put forth in this paper that the second one is considered to the main topic. The analysis of the topic in this paper is based on the holy Quran not based on mystic experiences, like the way Ibn Arabi school of thought is formed upon. The course of the world`s existence is also analyzed different from Ibn Arabi`s view.}, keywords = {mystic education, Najaf Ashraf school, the foundations of ontological mystical education, epiphany studies, the course of the world`s existence, }, title_fa = {بررسی مبانی هستی شناختی تربیت عرفانی بر اساس مکتب تربیتی «نجف اشرف»}, abstract_fa ={مقالۀ حاضر درصدد پاسخ به این پرسش است که آیا در بررسی مبانی هستی شناختی تربیت عرفانی، تبیین و رویکرد واحدی وجود دارد؟ یا دیدگاه های مختلفی مشاهده می شود؟ مبانی هستی شناختی تربیت عرفانی نقشی بنیادین در مبانی دیگر، مانند مبانی معرفت شناختی و انسان شناختی و مؤلفه های دیگر، همچون اصول، اهداف و روش های تربیتی دارد. مقالۀ حاضر درصدد تبیین مبانی هستی شناختی تربیت عرفانی به عنوان مهم ترین مؤلفۀ تربیتی بر اساس آموزه های مکتب تربیتی نجف اشرف به روش «توصیفی ـ تحلیلی» است. در این پژوهش، از میان دو رویکرد مهم در تبیین مبانی هستی شناختی یعنی «تشکیک در وجود» و «تشکیک در ظهور»، رویکرد دوم مطمح نظر قرار گرفته است. بررسی و تحلیل مباحث نیز بر پایۀ قرآن و سنت است، نه بر اساس تجارب عارفانه، آن گونه که مکاتبی همچون مکتب ابن عربی بر آن پایه ریزی شده است. سیر عوالم وجود نیز در این تبیین، متفاوت با دیدگاه ابن عربی بیان شده است.}, keywords_fa = {تربیت عرفانی ,مکتب نجف اشرف ,مبانی هستی شناختی عرفانی ,ظهورشناسی ,عوالم وجود ,}, url = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/167}, eprint = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/2_6.pdf} }