@article { author = {, Saeid and Zarean, Mohammad javad and Razaghi, Hadi}, title = {معنا و حدود «استقلال» به مثابه‌ی هدف در تربیت دینی (بررسی تطبیقی)}, journal = {اسلام و پژوهش‌های تربیتی 16، پاییز و زمستان 1395}, volume = {8}, number = {2}, pages = {5-28}, year = {2017}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {x434-8002}, eissn = {2980-8367}, doi = {}, abstract = {In general, independence refers to "not being dependent on the others" and "self-reliance", but its meaning and scope has been a matter of controversy among the experts in the field of education. Therefore, it is obviously necessary to understand the meaning and scope of the trainee’s independence as an unavoidable feature for goal- setting and taking practical measures in education. Since there are considerable differences between the Western viewpoints about the philosophy of education and those derived from the Islamic sources, in order to define the educational goals, a defensible position should be adopted. Thus, this study deals with investigating and evaluating the two mentioned perspectives about the meaning and scope of "desired independence" as the goal of religious education. According to the criteria of "attention to the necessary dimensions” and "feasibility", this comparative research describes and evaluates the mentioned views using "content analysis and logical evaluation". The results show that the overestimation of man’s intellectual ability and free will has led some western educational philosophers to assume too much independence for man, Whereas the Islamic point of view pays a special attention to the relationship between trainer and trainee, especially in religious education, takes into account the ontological limits of free will and the inadequacy of mere use of reason and proposes a reliable bulwark and a specific program for overcoming the limitations}, keywords = {trainee’s independence, educational goals, religious education, reason and free will, }, title_fa = {معنا و حدود «استقلال» به مثابه‌ی هدف در تربیت دینی (بررسی تطبیقی)}, abstract_fa ={استقلال به طور کلی، به «ناوابستگی به غیر» و «اتکا به خود» اشاره دارد، اما معنا و حدود آن در تربیت، محل اختلاف صاحب نظران بوده است. بدین روی، ضرورتِ شناخت معنا و حدود استقلال متربی به عنوان ویژگی غیرقابل اجتناب، برای هدف گذاری در تربیت و اقدام عملی در جهت آن، آشکار است. تمایزهای قابل تأملی دراین باره در بین دیدگاه های موجودِ فلسفه‌ی تعلیم و تربیتِ غرب، با دیدگاه برآمده از منابع اسلامی به چشم می خورد که برای تعیین هدف های تربیتی، نیازمند تعیین موضعی قابل دفاع است. بنابراین، موضوع این جستار بررسی و ارزیابی معنا و حدود «استقلال مطلوب» به عنوان هدف تربیت دینی از دو منظر مزبور است. این جستار تطبیقی به توصیف و ارزیابی دیدگاه ها با روش «تحلیل متن و سنجش منطقی آنها» با معیارِ «توجه به ابعاد لازم» و «قابلیت تحقق» پرداخته است. نتایج این بررسی نشان می دهد که برآورد بیش از حد از توانایی عقل و اختیار انسان، برخی فیلسوفان تعلیم و تربیت غرب را به تعیین استقلالی بیش از حد فراخ دامنه کشانده است. این در حالی است که دیدگاه اسلامی ضمن توجه خاص به رابطه‌ی مربی و متربی، به ویژه در تربیت دینی، محدودیت های هستی شناختی اراده و اختیار، و نارسایی عقلِ تنها را لحاظ کرده و برای رفع آنها، تکیه گاه قابل اعتماد و برنامه‌ی خاص ارائه کرده است.}, keywords_fa = {تربیت دینی ,استقلال متربی ,اهداف تربیت ,عقل و اختیار ,}, url = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/157}, eprint = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/1_9.pdf} }