@article { author = {, Hosein and , and , Mohammad}, title = {مهارت های تفکر انتقادی درکتاب های «مطالعات اجتماعی» دوره‌ی ابتدایی}, journal = {اسلام و پژوهش‌های تربیتی 15، بهار و تابستان 1395}, volume = {8}, number = {1}, pages = {67-88}, year = {2016}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {x434-8002}, eissn = {2980-8367}, doi = {}, abstract = {Expanding the skill of critical thinking is one of the determining factors of an effective education. Texts books are the important instruments of this process in centralized educational systems which contribute to developing critical thinking by increasing the coefficient thinking or supporting research studies. The purpose of this study is evaluating the attention which the elementary school books on social studies devote to critical thinking. The statistical population is the elementary school text books on social studies taught in the third grade to the sixth grade. A checklist based on Lipmann critical thinking components was used for collecting the data. The results are as follows: 1. Critical thinking skills vary in the different grades of elementary school in as far as analysis, combination, evaluation and explanation are concerned. 2. Critical thinking skills in all the stages of analysis, combination, evaluation and explanation are lower than expected in all the text books of the grade three to grade six. 3. The relative status of the critical thinking skills in the stage of explanation in the text books on social studies is better than it is in the other stages. 4. On the whole, the elementary text books on social studies cannot contribute to the development of the critical thinking skills among students.}, keywords = {Content Analysis, critical thinking skills, social studies, elementary school., }, title_fa = {مهارت های تفکر انتقادی درکتاب های «مطالعات اجتماعی» دوره‌ی ابتدایی}, abstract_fa ={یکی از مؤلفه های تعیین کننده‌ی تعلیم و تربیت مؤثر، توسعه‌ی مهارت های تفکر انتقادی در فراگیران است. ابزار مهم این فرایند در نظام های متمرکز آموزشی، کتاب های درسی است که می  تواند با افزایش ضریب تفکر یا دعوت به پژوهش، رشد تفکر انتقادی را در پی داشته باشد. هدف این تحقیق ارزیابی میزان توجه به کتاب های «مطالعات اجتماعی» دوره‌ی ابتدایی به مهارت های تفکر انتقادی است. جامعه‌ی آماری کتاب های «مطالعات اجتماعی» پایه های سوم تا ششم دوره‌ی ابتدایی است که مجموع آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات «چک لیست» محقق ساخته بر اساس مؤلفه های تفکر انتقادی لیپمن است. نتایج نشان می دهد: 1. مهارت های تفکر انتقادی در سطوح تجزیه و تحلیل، ترکیب، ارزشیابی و توضیح در پایه های گوناگون تحصیلی دوره‌ی ابتدایی متفاوت است. 2. مهارت های تفکر انتقادی در تمام سطوح تجزیه و تحلیل، ترکیب، ارزشیابی و توضیح در تمام کتاب های پایه های سوم تا ششم پایین تر از حد انتظار است. 3. وضعیت نسبی مهارت های تفکر انتقادی در سطح توضیح، درکتاب های «مطالعات اجتماعی» بهتر از سطوح دیگر است. 4. در مجموع، کتاب های «مطالعات اجتماعی» دوره‌ی ابتدایی از ایجاد توانایی مهارت های تفکر انتقادی مطلوبی در شاگردان برخوردار نیست.}, keywords_fa = {تحلیل محتوا ,دوره ابتدایی ,مهارت های تفکر انتقادی ,مطالعات اجتماعی ,}, url = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/151}, eprint = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/4_6.pdf} }