@article { author = {Barzegar Bafroui, Mahdi and , Kazim}, title = {الگوی پیش بینی تقلب تحصیلی بر اساس جهت گیری مذهبی، جهت گیری اهداف پیشرفت و منبع کنترل در دانشجویان}, journal = {اسلام و پژوهش‌های تربیتی 15، بهار و تابستان 1395}, volume = {8}, number = {1}, pages = {49-66}, year = {2016}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {x434-8002}, eissn = {2980-8367}, doi = {}, abstract = {The current study tries to present a pattern to predict academic fraud based on religious orientation, goal orientation and control source. To do so, 400 Yazd university students were randomly chosen on the basis of cluster sampling. To collect the data, the scales of religious orientation, goal orientation, control source and academic fraud checklist were used which were analyzed by using the path analysis. The results of this analysis show that internal religious orientation affects academic fraud negatively and external religious orientation affects academic fraud positively through control source. Moreover control-oriented aim affects academic fraud negatively and function-oriented aim affects academic fraud positively through control source. On the whole, findings affirm the role of religious orientation, achievement goals and control source on academic fraud}, keywords = {academic fraud, religious orientation, achievement goal orientation, control source., }, title_fa = {الگوی پیش بینی تقلب تحصیلی بر اساس جهت گیری مذهبی، جهت گیری اهداف پیشرفت و منبع کنترل در دانشجویان}, abstract_fa ={این پژوهش با هدف ارئه‌ی یک الگو برای پیش بینی تقلب تحصیلی بر اساس جهت گیری مذهبی، جهت گیری هدف و منبع کنترل انجام شد. طرح پژوهش در این مطالعه «توصیفی ـ تحلیلی» از نوع همبستگی  است. بدین منظور، 400 دانشجوی دانشگاه یزد به روش «نمونه گیری تصادفی خوشه ای» انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها، از مقیاس های «جهت گیری مذهبی، جهت گیری هدف، منبع کنترل و چک لیست تقلب تحصیلی» استفاده شد. داده ها با روش «تحلیل مسیر» تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که جهت گیری مذهبی درونی به صورت منفی و جهت گیری مذهبی بیرونی به صورت مثبت از طریق منبع کنترل بر تقلب تحصیلی اثر می گذارند. همچنین هدف تسلط مدار به صورت منفی و هدف عملکرد گرا به صورت مثبت از طریق منبع کنترل بر تقلب تحصیلی اثر می گذارند. در مجموع، یافته ها نقش جهت گیری مذهبی، اهداف پیشرفت و منبع کنترل بر تقلب تحصیلی را تأکید می کنند.}, keywords_fa = {جهت گیری مذهبی ,تقلب تحصیلی ,جهت گیری اهداف پیشرفت ,منبع کنترل ,}, url = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/150}, eprint = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/3_5.pdf} }