TY - JOUR ID - 149 TI - واکاوی اهداف تعلیم و تربیت نفس در اندیشه روان شناختی فلسفی ملاصدرا JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 7 LA - fa SN - x434-8002 AU - Saeid, AD - AU - Seyed ahmad, Rahnemaei AD - دانشیار - گروه علوم تربیتی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) AU - Mahdi, AD - دانشجوی دکتری - موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 8 IS - 1 SP - 25EP - 48نفس ,تعلیم و تربیت ,روان شناسی فلسفی ,هدف تعلیم و تربیت ,صدرالمتألهین شیرازی ,DO - AB - شناخت نفس انسان و ماهیت آن در روان شناسی به طور عام، و روان شناسی فلسفی به طور خاص می تواند منبعی مناسب برای استنتاج اهداف تعلیم و تربیت نفس به شمار  آید. در این میان، با روان شناسی فلسفی صدرایی می توان به شناخت کامل ماهیت نفس نایل آمد و اهداف تعلیم و تربیت نفس را استنتاج کرد. نوشتار پیش رو با هدف واکاوی اهداف تعلیم و تربیت نفس بر اساس کمال غایی و میانی عقل نظری و عقل عملی در اندیشه‌ی ملاصدرا نگاشته شده است. نگارنده در این مقاله، از روش پژوهش «توصیفی  ـ تحلیلی» در تبیین گزاره های فلسفی و استنتاج مدلولات تربیتی بهره جسته است. یافته های تحقیق حکایت از آن دارد که با توجه به کمال غایی نفس، هدف غایی تعلیم و تربیت نفس قرب الهی است. اما بر اساس کمال میانی نفس، اهداف میانی تربیت نفس کمال عقل نظری و کمال عقل عملی است. هر کدام از این دو هدف میانی نیز در بستر مراتب خود تحقق می یابد که در عقل نظری عبارت است از: دست یابی به مرتبه‌ی عقل بالملکه، بالفعل و مستفاد، و در عقل عملی عبارت است از: دست یابی به مرتبه‌ی تجلیه، تخلیه، تحلیه و فنا. UR - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/149 L1 - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/2_5.pdf ER -