TY - JOUR ID - 148 TI - بررسی تحلیلی مبانی اسلامی نوع‌دوستی به‌عنوان یک هدف تربیتی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 7 LA - fa SN - x434-8002 AU - Alireza, AD - دانشجوی دکتری - فلسفه تعلیم و تربیت, دانشگاه شهید چمران اهواز, (نویسنده مسئول) AU - Parvane, AD - استادیار - فلسفه تعلیم و تربیت-دانشگاه شهید چمران اهواز AU - Seyed Mansour, AD - دانشیار - دانشگاه شهید چمران اهواز، گروه علوم تربیتی AU - Masuod, AD - استاد - دانشگاه شهید چمران اهواز، گروه علوم تربیتی Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 8 IS - 1 SP - 5EP - 24تربیت اسلامی ,هدف تربیتی ,نوع دوستی ,محبت ورزی ,DO - AB - بحث و بررسی درباره‌ی اهداف تربیت از رسالت های اصلی فلسفه‌ی تعلیم و تربیت است. با توجه به همزادی قدیمی «تربیت» و «دیانت» و همچنین اهمیت و نقش دین در زندگی انسان، دین و آموزه های دینی به عنوان یکی از منابع اصلی استخراج اهداف تربیت در جوامع مذهبی محسوب می شود. بنابراین، ضروری است تا در جوامع مذهبی، اهداف تربیتی از منظر مبانی دینی نیز بحث و بررسی شود. پژوهش حاضر درصدد است تا نوع دوستی را به عنوان یک هدف در تربیت اسلامی به شیوه‌ی تحلیلی ـ استنتاجی بررسی کند. بدین منظور، ضمن تبیین مفهوم «نوع دوستی» و همچنین تبیین رابطه‌ی نوع دوستی با تعلیم و تربیت، معنویت و دین داری، مشخص می گردد که نوع دوستی در اسلام بر کدام پیش فرض های هستی شناختی، انسان شناختی، معرفت شناختی و ارزش شناختی مبتنی است. ازاین رو، مبانی مذکور با مراجعه به شماری از آیات قرآن، سنت پیامبرˆ و ائمه اطهار‰ (در قالب احادیث و روایات آنان) و همچنین آراء برخی اندیشمندان اسلامی تجزیه و تحلیل شد و در نهایت، نشان داده شد که این مبانی از نوع دوستی به عنوان یک هدف در تربیت اسلامی حمایت می کند. UR - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/148 L1 - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/1_7.pdf ER -