TY - JOUR ID - 142 TI - ارزیابی محتوای برنامه‌ی درسی «اخلاق اسلامی» دانشگاه ها از منظر استادان دروس معارف اسلامی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 7 LA - fa SN - x434-8002 AU - Seyfollah, Fazlollahi Ghamshi AD - دانشیار - گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه طلوع مهر، قم، ایران AU - , AD - استادیار - برنامه درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک AU - Mohammad, AD - Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 7 IS - 2 SP - 69EP - 96محتوا ,اخلاق اسلامی ,ارزشیابی ,برنامه درسی ,DO - AB - هدف این مقاله ارزشیابی محتوای برنامه‌ی درسی اخلاق اسلامی   دانشگاه ها از منظر استادان دروس معارف اسلامی   دانشگاه آزاد اسلامی   واحد قم است. روش تحقیق از نظر اهداف، «کاربردی» و به لحاظ شیوه‌ی جمع آوری اطلاعات، «توصیفی» از نوع «پیمایشی» و جامعه‌ی آماری 40 تن از استادان است که کل آنان به عنوان نمونه‌ی آماری انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه‌ی محقق ساخته حاوی 25 سؤال بسته پاسخ در طیف پنج درجه ای لیکرت با پایایی 0.89 مطابق آلفای کرانباخ استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، از روش های آمار «توصیفی میانگین»، «انحراف استاندارد»، «واریانس»، «ضریب پراکندگی» و «آزمون استنباطی Z تک گروهی» استفاده شد. یافته ها نشان داد: محتوای برنامه‌ی درسی اخلاق اسلامی   دانشگاه ها با نیازها و اهداف منظور، فرهنگ، ایده آل ها و آرزوهای اجتماعی، استعداد و توانایی دانشجویان، نیازها و علایق آنان و اصول و قانونمندی های برنامه ریزی درسی کاملاً تناسب دارد که با اطمینان 0.99 و خطای 0.01تأیید شدند. وضعیت نسبی میزان تناسب محتوای برنامه‌ی درسی اخلاق اسلامی   با اصول و قانونمندی های برنامه ریزی درسی بیش از ملاک های مربوط به تناسب محتوا با ارزش های اجتماعی و ویژگی ها و نیازهای فراگیران است. UR - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/142 L1 - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/4_5.pdf ER -