TY - JOUR ID - 139 TI - ماهیت خلاقیت در دیدگاه اسلامی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 7 LA - fa SN - x434-8002 AU - Javad, AD - دانشجوی دکتری - فلسفه تعلیم وتربیت اسلامی-پژوهشگاه حوزه ودانشگاه AU - Mohammad, Dawoodi AD - دانشیار - پژوهشگاه حوزه و دانشگاه AU - Sayed Ali, Hosseinizadeh AD - دانشیار - پژوهشگاه حوزه و دانشگاه Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 7 IS - 2 SP - 5EP - 28دیدگاه اسلامی ,ماهیت خلاقیت ,نظریه های خلاقیت ,تعلیم و تربیت خلاق ,خلیفه الله ,DO - AB - از مهم ترین فعالیت های «فلسفه‌ی تعلیم و تربیت»، تحلیل مفاهیم و مسائل تربیتی است و «خلاقیت»، یکی از مهم ترین مفاهیم مطرح در این رشته‌ی علمی به شمار می آید. هدف نوشتار حاضر آن است که با بررسی منابع اسلامی، تحلیلی از ماهیت خلاقیت ارائه دهد. بدین منظور، از روش «تحلیل  مفهومی» استفاده شده است تا عناصر معنایی مرتبط با مفهوم «خلاقیت» در متون اسلامی بر حسب شبکه‌ی    معنایی و تحلیل بافت یا سیاق متن، بررسی گردد. از دیدگاه اسلامی، خلاقیت انسان، به عنوان خلیفة الله، در ظل خلاقیت خداوند مطرح می شود و انسان به عنوان جانشین خداوند برای انجام وظایف جانشینی خود، دارای این استعداد و توانایی بوده و مظهر اسم «خلاق» است. با تحلیل واژگان ناظر بر خلاقیت در متون اسلامی، این تحقیق نشان می دهد مفهوم «خلاقیت» در قالب دو واژه‌ی «خلق» و «ابداع» بیان شده و هر دو ناظر بر پیدایش امری نو هستند، با این تفاوت که نوع «خلق» مسبوق به ماده و مدت است و نوع «ابداع» مسبوق به ماده و مدت نیست. همچنین  از منظر متون اسلامی، خلاقیت با عناصر «علم و تجربه»، « نیروی ادراک و تفکر»، «انگیزه تأمین نیاز»، «اراده و اختیار»، «تمرکز و توجه ذهنی»، «مهارت های عملی» ، «الگوگیری» و «رابطه‌ی تسخیری» یک شبکه  معنایی به هم تنیده ای تشکیل می دهد که مبتنی بر آن، تعریفی از «خلاقیت» ارائه می شود. UR - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/139 L1 - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/1_6.pdf ER -