TY - JOUR ID - 133 TI - تحلیل محتوای کتاب های درسی «دینی» و «ادبیات فارسی» دوره‌ی متوسطه بر اساس مؤلفه های دفاع مقدس JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 7 LA - fa SN - x434-8002 AU - Abdolhamid, Razavi AD - استادیار - فلسفه تعلیم و تربیت، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 7 IS - 1 SP - 91EP - 112پایداری ,کتاب های درسی ,اقتدار سیاسی ,تعاون ,پیام عاشورا ,ایثار و شهادت ,صفات متعالی ,DO - AB - این مقاله با هدف تحلیل محتوای کتاب های درسی دینی و ادبیات فارسی دورۀ متوسطه بر اساس مؤلفه های شش گانۀ دفاع مقدس تدوین  شده و به دنبال پاسخ به این سؤال است که آیا کتاب های مزبور توانسته اند این مؤلفه ها را به خوبی انعکاس دهند؟ روش تحقیق «توصیفی» و از نوع «تحلیل محتوا و واحد تحلیل مضمون» است. پس از تعیین 32 مصداق برای 6 مؤلفه، 9 عنوان کتاب ادبیات فارسی و دینی دورۀ متوسطه انتخاب شد. وسیلۀ اندازه گیری چک لیست بوده که ضریب پایایی کاپای آن 39/0 و ضریب پایایی مرکب آن 98/0 و اعتبار مطلوب داشته است. نتایج نشان داد در هر دو گروه کتاب، به صفات متعالی و پیام عاشورا به خوبی توجه شده است. کمترین توجه در هر دو گروه، به «پایداری، ایثار، شهادت و اقتدار سیاسی» بوده است. ده مصداق برتر در دو گروه کتاب، به یک اندازه به کار برده نشده است. همچنین نتایج نشان داد شش مؤلفه موضوع مطالعه در کتاب های فارسی سه  پایۀ تحصیلی وضعیت بهتری نسبت به کتاب های دینی داشته اند. UR - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/133 L1 - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/5_5.pdf ER -