@article { author = {Razavi, Abdolhamid}, title = {تحلیل محتوای کتاب های درسی «دینی» و «ادبیات فارسی» دوره‌ی متوسطه بر اساس مؤلفه های دفاع مقدس}, journal = {اسلام و پژوهش‌های تربیتی 13، بهار و تابستان 1394}, volume = {7}, number = {1}, pages = {91-112}, year = {2015}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {x434-8002}, eissn = {2980-8367}, doi = {}, abstract = {This paper aims at analyzing the content of the secondary school textbooks on religious education and Persian literature on the Basis of the six components of Iranian Holy Defense, and seeks to answer the question whether the mentioned books have been able to reflect these components well. The research uses a ‘’descriptive’’ method and of the kind of ‘’content analysis and unit of theme analysis’’. After identifying 32 instances of the 6 components, 9 titles of the books on Persian literature and religious education were chosen. A checklist whose Kappa stability coefficient was 0/39 and whose compound stability coefficient was 0/98 was used and it had desirable validity. The results show that, in both collections of books, transcendental attributes and the message of Ashura are taken into consideration and the least attention is paid to such components like stability, altruism, martyrdom and political authority. In the two collections of books ten striking instances have not been fairly death with. Also, the results show that the six components of the subject of reading in the Persian books for grade three has a better status than that of the books on religious education}, keywords = {Textbooks, political authority, Cooperation, The Message of Ashura, Altruism and Martyrdom, Stability, Transcendental attributes, }, title_fa = {تحلیل محتوای کتاب های درسی «دینی» و «ادبیات فارسی» دوره‌ی متوسطه بر اساس مؤلفه های دفاع مقدس}, abstract_fa ={این مقاله با هدف تحلیل محتوای کتاب های درسی دینی و ادبیات فارسی دورۀ متوسطه بر اساس مؤلفه های شش گانۀ دفاع مقدس تدوین  شده و به دنبال پاسخ به این سؤال است که آیا کتاب های مزبور توانسته اند این مؤلفه ها را به خوبی انعکاس دهند؟ روش تحقیق «توصیفی» و از نوع «تحلیل محتوا و واحد تحلیل مضمون» است. پس از تعیین 32 مصداق برای 6 مؤلفه، 9 عنوان کتاب ادبیات فارسی و دینی دورۀ متوسطه انتخاب شد. وسیلۀ اندازه گیری چک لیست بوده که ضریب پایایی کاپای آن 39/0 و ضریب پایایی مرکب آن 98/0 و اعتبار مطلوب داشته است. نتایج نشان داد در هر دو گروه کتاب، به صفات متعالی و پیام عاشورا به خوبی توجه شده است. کمترین توجه در هر دو گروه، به «پایداری، ایثار، شهادت و اقتدار سیاسی» بوده است. ده مصداق برتر در دو گروه کتاب، به یک اندازه به کار برده نشده است. همچنین نتایج نشان داد شش مؤلفه موضوع مطالعه در کتاب های فارسی سه  پایۀ تحصیلی وضعیت بهتری نسبت به کتاب های دینی داشته اند.}, keywords_fa = {پایداری ,کتاب های درسی ,اقتدار سیاسی ,تعاون ,پیام عاشورا ,ایثار و شهادت ,صفات متعالی ,}, url = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/133}, eprint = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/5_5.pdf} }