TY - JOUR ID - 130 TI - قرآن و روش های انگیزشی توحیدباوری JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 7 LA - fa SN - x434-8002 AU - Hamed, Sajedi AD - AU - Abolfazl, Sajedi AD - استاد - گروه کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 7 IS - 1 SP - 27EP - 50توحید ,تربیت ,اعتقاد ,انگیزه ,موانع گرایشی ,روش های قرآنی ,DO - AB - تربیت دارای ساحت‎های گوناگون شناختی، عاطفی و رفتاری است. یکی از ابعاد شناختی، ناظر به معارف اعتقادی است. «اعتقاد یا باور»، شناخت تثبیت شده ای است که می تواند بیش از شناخت سطحی، عواطف و رفتارهای فرد را تحت تأثیر قرار دهد. برداشتن چه گام‎هایی در مسیر تقویت باور به توحید ضروری است؟ این هدف می تواند با روش‎های شناختی یا عاطفی محقق شود. این مقاله با روش «کتاب‎خانه ای» و با تمرکز بر راهکارهای انگیزشی و با نگاه به قرآن و روایات، در پی تربیت باورهای توحیدی است. چگونه مربّی می تواند متربّی را به اعتقاد توحیدی علاقه‎مند سازد؟ کدام موانع گرایشی متربّی را از خداباوری و یگانه انگاری خالق هستی بازمی دارد؟ بر اساس این تحقیق، برای ایجاد انگیزۀ خداباوری، افزون بر به‎کارگیری روش‎های انگیزشی، و موانع گرایشی اعتقاد به خدا نیز باید برطرف شود. در  گام اول، با طرح ایدۀ احتمال و محتمل و نیز محبوب سازی خدای متعال قابل تحقق است. رفع موانعی همچون فرار از عیوب خود، حالت دفاعی و جدلی گرفتن متربّی، و میل به ثبات عقیدتی، برای گام دوم ضروری است. UR - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/130 L1 - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/2_3.pdf ER -