@article { author = {Sajedi, Hamed and Sajedi, Abolfazl}, title = {قرآن و روش های انگیزشی توحیدباوری}, journal = {اسلام و پژوهش‌های تربیتی 13، بهار و تابستان 1394}, volume = {7}, number = {1}, pages = {27-50}, year = {2015}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {x434-8002}, eissn = {2980-8367}, doi = {}, abstract = {Education has different realms: cognitive, emotional and behavioral. One of the cognitive aspects is concerned with religious teachings. “Credence or belief” is a kind of stabilized cognition which effects an individual’s emotions and behaviors more than superficial understanding does. What steps have to be taken in order to reinforce the belief in the unity of God? This aim can be accomplished through cognitive and behavioral methods. Using a library-based method, emphasizing on the motivational ways and taking a probing look at the Quran and traditions, this aims at fostering religious beliefs. How can the instructor arouse the learner’s interest in monotheism? What are the dispositional obstacles to the learner’s belief in God and monotheism? According to this research, reinforcing the belief in God requires, in addition to using effective methods, removing the dispositional obstacles to one’s tendency to the belief in God. In the first step, by propounding the idea of probability and probable and also looking at God as one’s beloved, the motive for the belief in Almighty God will be realizable. In the second step, it is necessary to remove such obstacles as escaping from one’s defects, the defensive and argumentative strategy and the tendency towards religious constancy}, keywords = {education, belief, unity of God, motive, dispositional obstacles, Qur’anic methods, }, title_fa = {قرآن و روش های انگیزشی توحیدباوری}, abstract_fa ={تربیت دارای ساحت‎های گوناگون شناختی، عاطفی و رفتاری است. یکی از ابعاد شناختی، ناظر به معارف اعتقادی است. «اعتقاد یا باور»، شناخت تثبیت شده ای است که می تواند بیش از شناخت سطحی، عواطف و رفتارهای فرد را تحت تأثیر قرار دهد. برداشتن چه گام‎هایی در مسیر تقویت باور به توحید ضروری است؟ این هدف می تواند با روش‎های شناختی یا عاطفی محقق شود. این مقاله با روش «کتاب‎خانه ای» و با تمرکز بر راهکارهای انگیزشی و با نگاه به قرآن و روایات، در پی تربیت باورهای توحیدی است. چگونه مربّی می تواند متربّی را به اعتقاد توحیدی علاقه‎مند سازد؟ کدام موانع گرایشی متربّی را از خداباوری و یگانه انگاری خالق هستی بازمی دارد؟ بر اساس این تحقیق، برای ایجاد انگیزۀ خداباوری، افزون بر به‎کارگیری روش‎های انگیزشی، و موانع گرایشی اعتقاد به خدا نیز باید برطرف شود. در  گام اول، با طرح ایدۀ احتمال و محتمل و نیز محبوب سازی خدای متعال قابل تحقق است. رفع موانعی همچون فرار از عیوب خود، حالت دفاعی و جدلی گرفتن متربّی، و میل به ثبات عقیدتی، برای گام دوم ضروری است.}, keywords_fa = {توحید ,تربیت ,اعتقاد ,انگیزه ,موانع گرایشی ,روش های قرآنی ,}, url = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/130}, eprint = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/2_3.pdf} }