TY - JOUR ID - 122 TI - بررسی جایگاه عقلانیت و مؤلفه های آن در برنامه‌ی درسی دوره‌ی متوسطه‌ی دوم با تأکید بر آموزه های اسلامی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 7 LA - fa SN - x434-8002 AU - Javad, Aghamohammadi AD - دانشجوی دکتری AU - Hasan, AD - استاد Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 6 IS - 2 SP - 79EP - 96عقلانیت ,مؤلفه های عقلانیت ,برنامه درسی ,آموزه های اسلامی ,دبیران آموزش و پرورش ,DO - AB - هدف پژوهش حاضر بررسی جایگاه عقلانیت و مؤلفه های آن در برنامه‌ی درسی مدارس متوسطه‌ی دوم از منظر دبیران شهرستان سنندج با تأکید بر آموزه های اسلامی است. روش پژوهش در محدوده‌ی روش های توصیفی پیمایشی است. جامعه‌ی آماری پژوهش را کلیه‌ی دبیران زن و مرد دوره‌ی متوسطه‌ی شهرستان سنندج تشکیل داده اند. نمونه‌ی آماری پژوهش شامل 145 نفر با استفاده از روش تصادفی ساده است؛ به طوری که همه‌ی اعضا شانس مساوی برای انتخاب شدن داشته باشند. ابزار اندازه گیری تحقیق، به جز منابع کتابخانه ای، پرسشنامه محقق ساخته برای سنجش نظرات بوده، و برای تجزیه و تحلیل داده ها از دو روش توصیفی (درصد، فراوانی، میانگین، نمودار، انحراف معیار) و تحلیلی (t) استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهند که میزان توجه به مفهوم عقلانیت در برنامه‌ی درسی متوسطه از دیدگاه دبیران در ابعاد تفکر و تأمل و همچنین اعتدال و میانه روی بیشتر از حد میانگین بوده است، و در ابعاد بصیرت و جایگاه علم و دانش و نوآوری در برنامه‌ی درسی، کمتر از حد میانگین توجه شده است. UR - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/122 L1 - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/2003303.pdf ER -