@article { author = {Aghamohammadi, Javad and , Hasan}, title = {بررسی جایگاه عقلانیت و مؤلفه های آن در برنامه‌ی درسی دوره‌ی متوسطه‌ی دوم با تأکید بر آموزه های اسلامی}, journal = {اسلام و پژوهش‌های تربیتی 12، پاییز و زمستان 1393}, volume = {6}, number = {2}, pages = {79-96}, year = {2015}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {x434-8002}, eissn = {2980-8367}, doi = {}, abstract = {The present research seeks to study the position of rationality and its components in the curriculum of senior high school in the eyes of the teachers of Sanandaj by emphasizing on Islamic teachings. A descriptive-survey research is used. The statistical population includes all the teachers (male and female) of the senior high schools in Sanandaj. The sample includes 145 teachers who were chosen randomly in such a way that all teachers had a fair chance in the choice. In addition to the library sources, a researcher-made questionnaire was used to assess teacher’s views. Also, two descriptive methods: (percent, frequency, mean, graph and standard deviation) and analytical statistics (t-test) were used to analyze the data. The research findings show that, according to teachers' views, the amount of attention given to rationality in designing the curriculum of the senior high schools is above the mean in such areas, like: thinking, contemplation, moderation and temperance, and below the mean in the areas of vision and position of science, knowledge and innovation in curriculum}, keywords = {rationality, components of rationality, Curriculum, Islamic teachings, teachers of education department, }, title_fa = {بررسی جایگاه عقلانیت و مؤلفه های آن در برنامه‌ی درسی دوره‌ی متوسطه‌ی دوم با تأکید بر آموزه های اسلامی}, abstract_fa ={هدف پژوهش حاضر بررسی جایگاه عقلانیت و مؤلفه های آن در برنامه‌ی درسی مدارس متوسطه‌ی دوم از منظر دبیران شهرستان سنندج با تأکید بر آموزه های اسلامی است. روش پژوهش در محدوده‌ی روش های توصیفی پیمایشی است. جامعه‌ی آماری پژوهش را کلیه‌ی دبیران زن و مرد دوره‌ی متوسطه‌ی شهرستان سنندج تشکیل داده اند. نمونه‌ی آماری پژوهش شامل 145 نفر با استفاده از روش تصادفی ساده است؛ به طوری که همه‌ی اعضا شانس مساوی برای انتخاب شدن داشته باشند. ابزار اندازه گیری تحقیق، به جز منابع کتابخانه ای، پرسشنامه محقق ساخته برای سنجش نظرات بوده، و برای تجزیه و تحلیل داده ها از دو روش توصیفی (درصد، فراوانی، میانگین، نمودار، انحراف معیار) و تحلیلی (t) استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهند که میزان توجه به مفهوم عقلانیت در برنامه‌ی درسی متوسطه از دیدگاه دبیران در ابعاد تفکر و تأمل و همچنین اعتدال و میانه روی بیشتر از حد میانگین بوده است، و در ابعاد بصیرت و جایگاه علم و دانش و نوآوری در برنامه‌ی درسی، کمتر از حد میانگین توجه شده است.}, keywords_fa = {عقلانیت ,مؤلفه های عقلانیت ,برنامه درسی ,آموزه های اسلامی ,دبیران آموزش و پرورش ,}, url = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/122}, eprint = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/2003303.pdf} }