TY - JOUR ID - 111 TI - تربیت اخلاقی و سعادت در نظام آموزشی ایران (مقابله‌ی دیدگاه فارابی، لاک، رورتی) JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 7 LA - fa SN - x434-8002 AU - Samaneh, AD - دانشجوی دکتری - فلسفه تعلیم و تربیت AU - Mohammad reza, Ahanchiyani AD - دانشیار - علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 6 IS - 1 SP - 65EP - 80اخلاق ,تربیت ,فارابی ,سعادت ,آموزش و پرورش ,لاک ,رورتی ,DO - AB - از جمله قلمروهای معرفتی مربیان- فیلسوفان، حوزه‌ی تربیت اخلاقی است که به منزله‌ی یک محور اساسی، در مبانی و اصول آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران نیز بر آن تأکید شده است. هدف از ارائه‌ی این مقاله بررسی تطبیقی دلالت های تربیت اخلاقی فارابی و لاک، سازگاری وجوه اشتراک آراء آنها با نظام آموزش و پرورش ایران و تقابل این سازگاری با مفهوم حقیقت نجات دهنده از منظر رورتی است. نگارندگان این مقاله درصددند با استفاده از روش‎های «توصیفی ـ تحلیلی» و «استنتاجی»، ضمن تحلیل و مقایسه‌ی دیدگاه های فارابی و لاک درباره‌ی تربیت اخلاقی، میزان سازگاری آراء آنها با مبانی تربیت در سند ملی آموزش و پرورش را بررسی کنند. سپس به مفهوم «حقیقت نجات دهنده‌ی» رورتی در مقابل آراء فارابی و لاک درباره‌ی تربیت اخلاقی توجه شده است. در نهایت، این نتیجه به دست آمده است که میان مفهوم «حقیقت نجات دهنده‌ی» رورتی با دیدگاه فارابی و لاک و نیز هدف های نظام آموزش و پرورش کشور انطباقی وجود ندارد؛ زیرا رورتی رستگاری انسان را، که همان سعادت واقعی یا حقیقت نجات دهنده است، انکار می کند. UR - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/111 L1 - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/04_0.pdf ER -