TY - JOUR ID - 110 TI - معرفت‌شناسی در فلسفه‌ی مشاء و دلالت‌های تربیتی آن JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 7 LA - fa SN - x434-8002 AU - Mohammad ali, AD - دانشجوی دکتری - فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه AU - Mohammad, Dawoodi AD - دانشیار - پژوهشگاه حوزه و دانشگاه AU - , AD - Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 6 IS - 1 SP - 45EP - 64معرفت ,تربیت ,شناخت ,روش ,فلسفه ,اهداف ,اصول ,مشاء ,برنامه ,DO - AB - مقالة حاضر با روش «توصیفی ـ تحلیلی»، به شرح و بیان مسائل اساسی معرفت شناسی در فلسفة مشاء و نیز استنباط و استخراج دلالت های تربیتی آنها پرداخته است. معرفت شناسی فلسفة مشاء نظامی منسجم و منظم است که با دو قوس صعودی و نزولی، مباحث علم النفس و فرشته شناسی را به هم گره زده و تبیین های به هم پیوسته و عقلانی را در مسائل گوناگون، از قبیل چیستی، اقسام، مراتب و منابع معرفت بیان داشته است. این تبیین ها مبانی لازم را برای استنباط و استخراج دلالت هایی در زمینة تعلیم و تربیت فراهم آورده اند که بر اساس آن، می توان اتصال به عقل فعّال را یکی از اهداف مهم تربیتی قلمداد کرد. دست یابی به این هدف، اهداف واسطه ای و طولی دیگری از قبیل پرورش حواس ظاهری و باطنی و پرورش قوای عقلانی را خاطر نشان می سازد. همچنین در پرتو مبانی و اهداف یاد شده، می توان به دلالت هایی در زمینة اصول و روش ها و برنامة درسی دست یافت. این دلالت ها به لحاظ اینکه دارای خاستگاهی با رویکرد دینی و اسلامی است، می تواند در ترسیم برنامة تربیت دینی حائز اهمیت باشد. UR - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/110 L1 - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/03_0.pdf ER -