@article { author = {Arafi, Alireza and , Ali}, title = {نقش نخبگان دینی در تربیت دینی}, journal = {اسلام و پژوهش‌های تربیتی 11، بهار و تابستان 1393}, volume = {6}, number = {1}, pages = {25-44}, year = {2014}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {x434-8002}, eissn = {2980-8367}, doi = {}, abstract = {Determining the scope of human agents’ role in religious education has a major role in achieving the defined objectives of religious education. The religious elite are among the most important human agents that contribute to religious education. The educational, psychological and sociological studies on the elite and the analysis of relevant religious texts about the duties of religious scholars, regardless of the fact of the results confirming each other, determine the elite's role in religious education. At the first sight, one may think that the role of the religious elite in religious education falls in the province of knowledge but it extends to the behavioral, attitudinal and epistemological provinces. Due to their social function as good examples, the elite have an influential role throughout the practical process of religious education, and because of their prominent position among the other factors of religious education they have a leading role in religious education.}, keywords = {the elite, education, Religion, role, scholar, }, title_fa = {نقش نخبگان دینی در تربیت دینی}, abstract_fa ={تعیین محدوده‌ی نقش آفرینی هر یک از عوامل انسانی دخیل در تربیت دینی سهمی بسزا در تحقق اهداف مورد نظر تربیت دینی دارد. نخبگان دینی از جمله‌ی مهم ترین عوامل انسانی دخیل در تربیت دینی هستند که مطالعات تربیتی، روان شناختی و جامعه شناختی صورت گرفته درباره‌ی نخبگان و نیز تحلیل متون دینی ناظر به بحث از وظایف عالمان دینی، در عین هم پوشی و تأکید نتایج یکدیگر، در مجموع، معین کننده‌ی نقش ایشان در تربیت دینی است. نقش نخبگان دینی در تربیت دینی، گرچه در تصور اولیه، بیشتر در حیطه‌ی شناختی نمود دارد، اما اعم از هر سه حیطه‌ی شناختی، گرایشی و رفتاری بوده است. ایشان در تمامی مراحل فرایند عملی تربیت دینی، به دلیل کارکرد اجتماعی الگو بودن، نقش آفرین بوده و با داشتن جایگاهی ممتاز در میان عوامل تربیت دینی، حتی نسبت به ایشان نیز دارای وظیفه هستند و نقش رهبری جریان تربیت دینی ایفا می کنند.}, keywords_fa = {دین ,تربیت ,نخبه ,نقش ,عالم ,}, url = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/109}, eprint = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/02_0.pdf} }