اسلام و پژوهش‌های تربیتی، سال اول، شماره اول، پیاپی 1، بهار و تابستان 1388، صفحات 107-129

    انگیزش و یادگیری

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    سیدمحمدرضا موسوی نسب / دانشجوي دكتري روان‌شناسي تربيتي، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني / smrmn1346@gmail.com
    چکیده: 
    «انگیزش» عاملی است که رفتار مشخصی را تحریک و هدایت می‏کند و پاسخی است به این سؤال که اساس یادگیری علم چیست؟ روان‏شناسان برای انگیزش اهمیت بیشتری نسبت به هوش قائل می‏شوند. آنان انگیزش را حاصل عواملی مانند مشوّق ها، نیازهای درونی،کنجکاوی، برانگیختگی و علت‏هایی می‏دانند که فرد برای رویدادها و نتایج اعمال می‏کند. در این مقاله، به عوامل بنیادین مؤثر بر انگیزه از قبیل فرهنگ، خانواده، معلم، ویژگی‏های یادگیرنده، جوّ کلاس و متغیّرهای آموزشی اشاره و به دنبال آن، به اصل انگیزش در سیره‌ی معصومان(ع)، پرداخته می‏شود. در پایان، برخی راه‏کارهای ایجاد انگیزش در دانش آموزان بیان می‏گردد.
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    Motivation and Learning
    Abstract: 
    Motivation is a factor stimulating and directing a specific behavior and is a response to the question of "what is the basis of learning?" Psychologists consider "motivation" more important than intelligence. They consider "motivation" as a product of factors such as stimulants, internal needs, curiosity, excitement, and reasons applied by the individual for events and results (the theory of relativism). In this article, the basic factors affecting motivation such as culture, family, teacher, the learner's features, the class atmosphere and the educational variables have been mentioned, and consequently the principle of motivation in the Prophet's view and that of the Imams (pbut) have been dealt with. At the end, some methods for creating motivation in students have been mentioned.
    References: 
    References: 
    • ـ اسپالدينگ.چريل. ال، انگيزش در كلاس درس، محمدرضا نائينيان و اسماعيل بيابانگرد، تهران، وزارت آموزش و پرورش، انتشارات مدرسه، 1377.
    • ـ اسلاوين، رابرت ايي، روان‌شناسي تربيتي، ترجمة سيد محمدي، نشر روان، 1385.
    • ـ بيابانگرد، اسماعيل، روان‌شناسي تربيتي، تهران، نشر ويرايش، 1384.
    • ـ پارسا، محمد، انگيزش و هيجان، تهران، دانشگاه پيام نور، 1375.
    • ـ حسيني‏زاده، سيدعلي، سيرة تربيتي پيامبر و اهل‏بيت، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، 1384.
    • ـ خداپناهي، محمدكريم، انگيزش و هيجان، تهران، سمت، 1376.
    • ـ دل تايلا، شيوه‏هاي ايجاد انگيزه در افراد، فرهاد نائيني، تهران، بازرگاني، 1377.
    • ـ دينك مير، تشويق كودكان به يادگيري، ترجمة رضواني، مشهد، آستان قدس، 1372.
    • ـ سيد محمدي، يحيي، روان‌شناسي يادگيري، تهران، نشر روان، 1382.
    • ـ سيف، علي‏اكبر، روان‌شناسي پرورشي، تهران، آگاه، 1383.
    • ـ كريمي، يوسف، روان‌شناسي تربيتي، تهران، نشر ارسباران، 1385.
    • ـ كلاور. جان اي، روان‌شناسي تربيتي، علينقي خرازي، تهران، دانشگاه تهران،1382.
    • ـ گانيه، روبرت، شرايط يادگيري و نظريه آموزش، ترجمة نجفي زند، تهران، رشد، 1368.
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    موسوی نسب، سیدمحمدرضا.(1388) انگیزش و یادگیری. دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 1(1)، 107-129

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سیدمحمدرضا موسوی نسب."انگیزش و یادگیری". دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 1، 1، 1388، 107-129

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    موسوی نسب، سیدمحمدرضا.(1388) 'انگیزش و یادگیری'، دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 1(1), pp. 107-129

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    موسوی نسب، سیدمحمدرضا. انگیزش و یادگیری. اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 1, 1388؛ 1(1): 107-129